vrijdag 3 mei 2013

Koninginnedag werd niet alleen in Amsterdam gevierd


Ons team bestaat uit ongeveer tien collega’s. Wij zijn een speciale eenheid, niet gekoppeld aan een wijkteam en doen ook met regelmaat dienst in burger. Vanwege Koninginnedag werden wij in uniform verwacht. Om 12:45 uur kom ik bijna aan bij het bureau. Ik merk dat de weg naar het bureau is afgesloten en daardoor om moet rijden. Later merk ik dat een collega al op de ping had gezet dat de weg was afgesloten! Het was druk, vol met oranje, gezellige mensen. Via een omweg kon ik het bureau bereiken, maar ik kon mijn auto nergens kwijt… pffff goed begin van de dag. Bij hoge uitzondering mocht ik mijn auto op het terrein van het bureau parkeren. Even hallo tegen de collega’s zeggen en snel omkleden, uniform, stropdas, wapen, pepperspray, handboeien, portofoon, veiligheidsvest, zichtbaarheidvest en oh ja mijn pet. Precies om 13:00 uur naar de dienstvoertuigen om op tijd voor de briefing te zijn in Dordrecht. Via de portofoon hoorden wij dat er een ernstig ongeval was gebeurd, daarom moesten omrijden en via verschillende wegen kwamen wij uiteindelijk in Dordrecht aan.

Onderweg werden we gebeld dat wij nog collega’s moesten ophalen op een ander bureau. Uiteindelijk kwamen wij om ongeveer 13:45 uur aan bij het kantoor van Stadstoezicht waar wij gebrieft zouden worden. Nog even snel een hand schudden en een hallo hier en daar en een bekertje water halen. Om 14:00 uur werden wij gebrieft. Er werd aangegeven wat er van ons werd verwacht tijdens deze bijzondere dag. Als we vanuit het kantoor van Stadtoezicht naar beneden kijken zien we zoveel mensen op de ‘Boulevard of Dance’. Er werd van ons verwacht dat wij gezamenlijk door de stad zouden lopen om de orde te handhaven. Hier en daar kwamen wij mensen tegen die het nodig vonden om een boom met extra vocht te ‘verzorgen’. Ook een portiek werd even ‘opgefrist’. Deze mensen werden direct beloond met een bekeuring. Een boom, een portiek dat zijn geen plaatsen waar je je behoeften moet lozen. Natuurlijk waren er ook mensen die even bewust door rood moesten lopen bij het zien van een uniform. Tja, je moet tenslotte wel heel stoer en grappig doen in bijzijn van je vrienden. En als je dan ook hier een bekeuring voor krijgt dan wordt het ineens niet zo grappig meer.

Tijdens de rest van de dienst verschillende vechtpartijen en beledigingen wat heeft geresulteerd tot diverse aanhoudingen. Rond middernacht mochten wij naar huis en dat betekent terug naar de basis.

Een compliment is op zijn plaats voor de mensen die zich wel hebben gedragen en voor de mensen die zich positief hebben ingezet op of rond de Kroningsdag!

Fatima (32) is werkzaam als Hoofdagent bij de eenheid Rotterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten