maandag 9 mei 2011

Oefening in Arnhem

"Vanuit de politie Arnhem zijn een aantal studenten (waaronder ik) gevraagd om mee te doen met een oefening. Voor deze oefening waren een paar dagen daarvoor al acteurs ingehuurd voor het betere verbale tegenspel voor de agenten. Maar om de agenten ook op andere manieren te trainen, zijn wij gevraagd om zowel verbaal als fysiek (lees:knokken) tegenspel te bieden. Van te voren wisten de agenten dat er acteurs langs zouden komen, maar zij wisten niet hoe wij eruit zagen. Het kon dus ook echt zijn.

Ik heb twee casussen gespeeld. Mijn eerste casus was om het randje van aanhouding op te zoeken bij een vrouwelijke agent door foto’s van haar te maken. Na haar de nodige complimentjes te hebben gegeven (ik vind vrouwen in uniform zo mooi!) en de vraag of ik haar kontje mocht filmen, wilde zij mijn identiteitsbewijs zien. Deze wilde ik geven op voorwaarde dat ik dan een foto van haar kontje mocht maken. Haar toon veranderde toen waarop ik gewoon mijn rijbewijs heb gegegeven. Daarna nog een paar minuten lopen zieken totdat de mannelijke agent mij op behoorlijk dwingende toon duidelijk begon te maken dat ik geen foto’s meer mocht maken. Anders zou ik aangehouden worden. Om uit te blijven dagen heb ik toch nog geprobeerd een foto van de vrouwelijke agent en mij te maken. Helaas voegden de agenten de daad bij het woord en werd ik tegen een winkelruit aangeduwd en geboeid afgevoerd…

Mijn tweede casus was met een vrouwelijke klasgenote. Wij zouden als stel door de winkelstraat van Arnhem lopen en zij zou mij dan vertellen dat ze was vreemdgegaan. Toen wij door de redelijke drukke winkelstraat liepen moest ik toch wel even slikken. Moest ik daar nou keihard gaan schelden tussen het winkelende publiek?! Maar ja, het hoorde bij de casus. Dus iedere vorm van beschaving en gĂȘne opzij gezet en afgeteld van 3 naar 1. Toen helemaal los gegaan. Ik heb haar een flinke duw gegeven, keihard lopen schreeuwen en heb daarbij niet geschroomd te verwijzen naar het oudste (vrouwelijke) beroep ter wereld. Ook heb ik haar gevraagd waar die gast woonde omdat ik zijn kop wilde verbouwen! Omdat we dit deden voor de neus van twee politieagenten werden we snel uit elkaar gehaald. Ik werd geboeid en (weer) tegen een winkelruit aangezet. Pas toen had ik in de gaten dat er zo’n 30 tot 40 mensen stonden toe te kijken. Verschillende mensen stonden met hun mobieltjes te filmen. De agenten hebben me afgevoerd naar de politiebus. Daar werden de handboeien afgedaan, hebben we elkaar de handen geschud en zijn onze wegen gescheiden.

Al met al een leerzame en vooral leuke ervaring om te doen. Met de agenten waarmee ik de casussen heb gespeeld daarna nog gesproken en gelachen. En uiteindelijk ben ik toch nog op de foto geweest met de vrouwelijke agente!

De volgende blog zal ik wat vertellen over kwartiel 4!"

Rob zit in het eerste jaar van de politieopleiding op de Politieacademie in Apeldoorn. Hij werkt bij het Korps Landelijke Politiediensten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten