vrijdag 2 december 2011

Druk druk druk…

“Als mensen mij vragen wat voor een werk ik doe, noem ik het altijd maar ‘reisleidster’ of ‘instructrice’ op het selectiecentrum. Meestal hebben ze er dan wel een beeld bij, wat ik zoal doe op een dag. (‘Selectie Assistent’ zoals het officieel heet, daar hebben mensen niet zoveel aan haha) De volgende vraag is meestal “..en verder dan nog? Ik bedoel; daar ben je toch niet de hele week druk mee?” Het antwoord is gek genoeg: “ECHT WEL!” haha

Vol ongeloof vraagt hier en daar ook een kandidaat wel eens, terwijl we met een groep van 30 man naar de testzaal lopen: “…en hoeveel dagen per week doen jullie dit? Is het altijd op woensdag en donderdag zo druk?” (meestal is er wel een vriend die net op een donderdag voor de selectie is geweest):

Ik: “Ja, op woensdag en donderdag is het altijd zo druk. Maar zo druk is het ook op maandag, dinsdag en vrijdag…!”
Hij: “Echt waar? Jullie doen dit de hele week?!” Hij heeft een momentje nodig om de informatie te verwerken…
Ik: “…en iedere week!”
(dit is meestal het moment waarop meneer zich gaat afvragen wat zijn kansen dan nog zijn, met zoveel concurrentie om zich heen. Meestal komt die vraag dan ook binnen seconden, terwijl hij met ontzag de groep rondkijkt haha)

Nu weten kandidaten vaak ook niet dat we maar met twee locaties voor héél Nederland de selectie verzorgen, en dat het aantal vacatures daarbij ook is toegenomen. Voor heel Nederland zijn dat dan dus ook een héleboel banen, en voor iedere vacature hebben we een paar kandidaten zodat de besten er uit gezocht kunnen worden.
We lopen hier bij de afdeling selectie dus aardig wat harder, zetten alle zeilen bij, want nog altijd is het allerbelangrijkste dat er genoeg geschikt blauw de straat op kan.

Voorheen was ongeveer 25 kandidaten dan ook de standaard, nu liggen die gemiddelden eerder rond de 40 per dag!

En ja; dit is iedere dag…
van iedere week…
voor zo lang als nodig!”

Annemieke is selectieassistent op de Politieacademie in Apeldoorn. Haar tref je als je op de eerste testdag naar Apeldoorn komt. Zij en haar collega’s begeleiden je door de dagen heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten