dinsdag 22 november 2011

Wat te doen als er geen meldingen zijn?

“Vrijdag 11 november was het dan zover. Ik mocht samen met een collega een horecadienst meedraaien. Zelf werk ik als burger op de wervingsafdeling van de politie. Omdat ik ook voorlichtingen geef, is het goed om eens een dienst in het echt te hebben meegedraaid. Voor mij was dit de eerste keer dat ik een dienst mee ging draaien dus ik vond het best spannend.

Om 20:00 uur moesten we aanwezig zijn bij het bureau in de regio Utrecht waar we instructies en een portofoon kregen, zag er best stoer uit. Toen we allemaal gereed waren gingen we naar een ander bureau in de regio waar de collega’s waren waar ik mee op de auto ging. Daar waren ze aan het meeluisteren bij een melding in Utrecht waar agenten bezig waren met een achtervolging. Vol spanning zat iedereen mee te luisteren en de opluchting en trots was dan ook van hun gezichten af te lezen toen het bericht kwam dat de verdachte aangehouden was en iedereen veilig was, prachtig om te zien!

Na het positieve bericht gingen wij de auto in. Wanneer er geen meldingen binnenkomen vanuit de meldkamer, zijn de agenten vooral bezig met het surveilleren en zichtbaar aanwezig zijn. We gingen dan ook het centrum in, praatjes maken met kroegbazen en met jongeren praten. Sommige smeekten de agenten bijna omdat ze graag nog de kroeg binnen wilden. Vanaf half 2 mag je niet meer naar binnen, vandaar. Daarnaast reden we door de wijken heen om daar ook zichtbaar te zijn. Er waren verder geen meldingen, waardoor ik jammer genoeg het gevoel van ‘met toeters en bellen rijden’ niet meegemaakt heb. Maar natuurlijk wel fijn dat de avond rustig is verlopen!

Ik vond het heel goed om te zien wat de agenten doen wanneer ze geen melding hebben, ze laten zich echt zien in de wijken en zitten niet alleen maar op het bureau te wachten.

Melding of geen melding, ze zijn echt actief bezig om de openbare orde te handhaven en ze zijn echt een team! Echt het ‘Tros’ gevoel.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten