vrijdag 11 mei 2012

Hé Jacco, weet je nog?


Al voor de derde keer die avond probeer ik met mijn dienstauto een bromfietser staande te houden. De jongen die het wrak bestuurt, rijdt met hoge snelheid, zonder helm, verlichting en verzekeringsplaatje door de smalle straatjes van de dorpskern. Twee keer was de jongen mij te slim af en wist via smalle poortjes te ontkomen.

Deze keer ben ik vastbesloten de jongen zijn dollemansrit te beëindigen voordat er onschuldige burgers worden aangereden. De jongen rijdt via een smalle straat een doorgaande weg op. Ik ruik mijn kans, want ik weet dat de weg verderop een scherpe bocht naar links maakt. Als ik nu naast de brommer kan gaan rijden, kan ik hem de mogelijkheid ontnemen naar links te sturen en zal de jongen zijn bromfiets moeten stoppen. Aangekomen bij de bocht zie ik de jongen, niet zoals verwacht afremmen, maar vol gas het trottoirs oprijden en rechtdoor het gras oprijden. Wat de jongen even vergeten was is dat de gemeente hier jaren terug een hele mooie grote vijver heeft aangelegd. Met een grote plons belandt de jongen samen met zijn bromfiets in het water.

Verschrikt zet ik mijn dienstauto stil en loop naar de rand van de vijver, met het idee achter de jongen aan te moeten springen om hem te moeten redden. Ik zie de jongen de kant op klimmen en druipend van het water is het eerste wat hij tegen mij zegt: "Ik hoop dat mijn telefoon het nog doet!". Het enige wat ik door de schrik de jongen kan toesnauwen is: "Hier die telefoon en terug het water in. Haal je bromfiets eruit of je krijgt ook nog eens een milieuverbaal." Zonder te verblikken of verblozen duikt de jongen, tot mijn grote verbazing, de plomp weer in en haalt zijn bromfiets uit het water.

De jongen deed afstand van zijn verzopen bromfiets en daar heb ik het bij gelaten. Nu, jaren later kom ik de jongen nog wel eens tegen. Het eerste wat hij dan schaterlachend tegen mij zegt is: Hé Jacco, weet je nog hoe ik de vijver inreed? Ik lach als een boer met kiespijn, omdat ik weet dat het ook anders had kunnen aflopen…

Jacco is werkzaam als Agent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten