woensdag 25 april 2012

De AZ-training

Inmiddels is de opleiding begonnen en zit ik in een klas met 14 mede-studenten. Vanaf het begin was er al een soort positieve competitieve strijd, wat ook mooi zichtbaar werd tijdens onze eerste aanhoudings- en zelfverdedigingstraining (AZ-training) op dinsdag. We begonnen natuurlijk met een warming-up, die Spartaans aandeed, waarna we gingen oefenen met ‘boeien’ en zelfverdediging. De meesten, waaronder ik, hadden al meteen spierpijn maar veel tijd om fysiek uit te rusten was er niet: de dag erop hadden we teambuildingsdag in IJmuiden. We moesten onder andere klimmen in een 22-meter hoge toren en 2,5 kilometer sjouwen met twee balken waar ook nog eens iemand bovenop zat. Ondanks de zware inspanningen was het een mooie dag.

Na heel wat wetsteksten doorgeworsteld te hebben, een teennagel verloren te hebben tijdens de AZ-training en vooral veel gelachen te hebben met klasgenoten, zit ik nu bijna twee maanden in de opleiding. Over ruim een maand ga ik voor het eerst de straat op: ik heb dan mijn eerste ‘korpskwartiel’: drie maanden stage. Maar zo ver is het nog niet: ik zal eerst nog heel wat tijd moeten doorbrengen in de schoolbanken en de vier proeven van bekwaamheid af moet leggen. Nog even flink aan de bak dus! En elke keer als ik zenuwachtig uitziende jongens en meiden met rode sleutelkoorden de selectieafdeling op school in zie lopen, denk ik terug aan 7 januari . En hoop ik dat ik ze over een paar maanden als collega’s bij de kluisjes mag begroeten.

Tom volgt de opleiding tot Allround politiemedewerker (hoofdagent) en werkt bij politie Zaanstreek-Waterland.

2 opmerkingen:

  1. Lijkt mij ook heelijk tijdens de opleiding lekker sporten en al die afwisseling. ik had maandag testdag B. dus nu 2 tot 3 weken vol spaning wachten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thijs,

      Al de uitslag van testdag deel B binnen?

      Met vriendelijke groet,
      Afdeling Werving Politie

      Verwijderen