dinsdag 22 maart 2011

Vermogendelicten, verkeerscontroles & schietvaardigheid

“Dag allemaal!

Voordat ik mijn eerste blog schreef had ik geen idee dat zoveel mensen mijn blog zouden lezen. Maar ik heb veel leuke reacties gehad, bedankt daarvoor!

Ik zit nu in kwartiel 3. Deze periode is op de academie en er zijn drie hoofdvakken: verkeerscontroles, vermogensdelicten en schietvaardigheid.

Verkeerscontroles is erg uitgebreid. Wat moet er op of aan een auto zitten, wat voor kleur moet de verlichting hebben, wanneer neem je wat in beslag (rijbewijs, kentekenbewijs of auto?)? Heel divers, de een vindt het fantastisch, de ander vangt liever boeven.

Het vak vermogensdelicten is veel herhaling van kwartiel 1. Wanneer mag je iemand aanhouden, wanneer mag je vragen naar een ID-bewijs? Maar ik leer ook veel nieuwe dingen zoals: hoe neem je iets in beslag, hoe neem je een aangifte of getuigenverhoor op? En natuurlijk wanneer is het diefstal, vernieling, verduistering of oplichting? Allemaal handige zaken om te weten voordat we weer naar ons korps gaan!

Als laatste hebben we nog 4 uur per week schietvaardigheid! Dat blijft natuurlijk het leukste! Hoewel ik al menig schot heb gelost, blijft dit spannend. De laatste les hebben we gedaan alsof we in een bekeuringsgesprek zaten. Op het fluitsignaal van de docent moesten we degene voor ons aan de kant duwen, er voorbij stappen en dan zo snel mogelijk een schot lossen. Je moet dan heel scherp zijn, anders wordt de klas snel kleiner!

Dan hebben we ook nog een heftige les PPOI gehad. Dat is EHBO voor de politie. Deze les behandelden we de kinderreanimatie. Hierbij hoort ook een geluidsfragment getoond van een opa die 112 belde omdat zijn kleinzoon van 2 is verdronken. De machteloosheid en radeloosheid in zijn stem… Gegil op de achtergrond. Dit laat je niet koud. Ook de stoere mannen in de klas kregen hiervan kippenvel.

Morgen is de voorjaarsloop op de Politieacademie. Iedereen moet hier verplicht aan meedoen. Mijn conditie is gelukkig niet slecht en dan is zes kilometer snel voorbij!

Tot zover en tot de volgende blog!”

Rob zit in het eerste jaar van de politieopleiding op de Politieacademie in Apeldoorn. Hij werkt bij het Korps Landelijke Politiediensten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten