dinsdag 29 maart 2011

Het einde is in zicht……

“Ik ben nu begonnen aan het laatste half jaar van mijn 4-jarige opleiding. Dat betekent ook dat de laatste proeves eraan beginnen te komen en dat is gewoonweg fantastisch! Ik kan niet wachten. Helaas zijn de laatste proeves tot Allround politiemedewerker veel verslagen typen, zoals die van jeugdzorg, gemeenschappelijke veiligheidszorg, sociaal psychische problematiek, recherche, enzovoort. Deze verslagen moet ik mondeling toelichten. Het moeilijke van het verslagen typen, is de zin erin maken. Nu ik voor veel kernopgaven de competenties heb gehaald, mag ik veel verschillende diensten draaien en dat is zo verleidelijk dus dat ik meer buiten aan het “spelen” (lees werken) ben dan dat ik eigenlijk achter de computer hoor te zitten.
Volgende week heb ik mijn proeve Dreigende Escalatie, als ik die in de pocket heb mag ik dan ook eindelijk voetbaldiensten draaien! Weer wat nieuws…

Deze proeve hebben we veel geoefend op school maar ook tijdens de 3-daagse. Dit is een soort afronding van de opleiding. Je gaat dan met de klas (in onze regio) naar de landmachtkazerne. Daar doe je drie dagen lang oefeningen die je echt klaarstomen voor het echte werk. Zoals pandenprocedures, in een grote menigte één persoon aanhouden, maar ook groepsbindingoefeningen, je eigen grenzen leren kennen en soms verleggen. Je krijgt weinig slaap en het is zeker vermoeiend maar het is een superervaring en de moeite waard. Helaas mag ik over de inhoud jullie weinig vertellen omdat dit een verassing moet blijven. Maar wat ben ik klaar voor het echte werk met vier strepen op elke schouder. Helaas nog zes maanden……”

Manon is student bij korps Midden- en West-Brabant en is bijna klaar met de opleiding voor niveau 4 (hoofdagent).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten