donderdag 7 april 2011

Daar zat ik dan, achterin de politiewagen……

“Sinds een paar weken werk ik bij de Politieacademie in Apeldoorn als recruiter op Afdeling Werving. Ik ben verantwoordelijk voor de Beroepsoriëntie Politie, een voorlichting die door het hele land gegeven wordt. Maar ik had haast geen idee van wat de politie eigenlijk allemaal doet. Ja, ik dacht vooral veel bekeuringen schrijven en koffie drinken.

In het kader van ‘inwerken’ heb ik twee dagen meegelopen met de politie Noord- en Oost-Gelderland. In die twee dagen is mijn beeld over de bekeuringen en koffie 180 graden gedraaid. Wat moet je als politieagent een multitasker zijn zeg. Ik heb mijn ogen uitgekeken.

Ik ben mee geweest met surveilleren in het centrum van Apeldoorn, naar een melding van diefstal, een georganiseerde actie om iemand op te pakken die fraude had gepleegd, een noodhulpdienst en ik ben mee geweest met een hondengeleider en zijn.

Ik vond het fijn dat ik met diverse politiefuncties (wijkagent, hoofdagent, brigadier, hondengeleider en studentagent) op pad ben geweest. Mijn eerste dag begon gelijk al goed. Er moest iemand opgepakt worden wegens fraude. Daar zat ik dan, achterin de politiewagen, alles op mij af te laten komen. Gelijk al zo spannend terwijl de dag pas net begon. Helaas was de persoon in kwestie niet thuis. Maar op zo’n moment zag ik wel hoeveel voorbereiding aan zo’n actie voorafgaat. Uiteindelijk is de handlanger van de hoofdverdachte wel opgepakt. Deze persoon moest nog voorgeleid worden waardoor ik de kans kreeg in het cellencomplex te kijken en te zien hoe een voorgeleiding gaat.

Toen ik mee ging met het surveilleren had ik al gauw in de gaten dat de politieagenten veel meer opmerkten dan ik deed. Ik wist natuurlijk ook niet precies waar ik op moest letten maar overal waar we liepen merkten zij dingen op. Daarnaast viel het mij op hoe de agenten omgaan met hun omgeving. Zij maken tijd voor iedereen om een praatje te maken en ze zorgen dat ze zichtbaar zijn voor de winkeliers waar veel wordt gestolen zodat het winkelpersoneel weet dat de politie surveilleert en zich veilig voelt. Toen we voorbij de winkelstraat waren, kwamen we bij Omnizorg terecht. Een plek waar verslaafden opgevangen worden en waar nogal wat overlast vandaan komt.

Maar daar vertel ik volgende keer over!”

Wordt vervolgd!


Ilona werkt in een burgerfunctie bij de Politieacademie. Volgende keer vertelt ze verder over haar meeloopdagen bij de politie Noord- en Oost-Gelderland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten