dinsdag 26 april 2011

Deel II: Daar zat ik dan, achterin de politiewagen……

“Vorige keer vertelde ik dat ik tijdens mijn meeloopdienst met de politie Noord- en Oost-Gelderland naar Omnizorg gingen. Een plek waar verslaafden opgevangen worden en waar nogal wat overlast vandaan komt. De agenten gaan daar regelmatig langs om te laten zien dat de ‘hangplek’ in de gaten gehouden wordt. Vanaf het moment dat we daar aankwamen bleef ik mooi dicht in de buurt van de agenten. Petje af voor de agenten dat zij zich toch keer op keer weer in het hol van de leeuw begeven om orde te houden. Voor hetzelfde geld krijgt een drugsverslaafde het hoog in zijn of haar bol en is het menens.

Op de tweede dag ben ik mee geweest met een noodhulpdienst. Daar zie je pas echt hoe een agent moet multitasken. We kregen een melding dat er mensen op de snelweg liepen. Dus wij met zwaailicht en sirene richting de melding. Op dat moment gaat alles snel: het oortje dat de agenten in hebben, de portofoon en zwaailicht en sirene die zij moeten bedienen, het contact met de meldkamer en collega’s, het overige verkeer en natuurlijk ik, de "meeloper" die door alle spanning haar mond niet kan houden. Ze zeggen wel eens dat alleen vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen maar als politieagent moet je pas echt multitasken. Het is een ervaring voor mij geweest die ik niet snel zal vergeten.

In de Beroepsoriëntatie Politie vertel ik wat het politiewerk allemaal inhoudt bijvoorbeeld dat je als agent goed met kunnen schakelen en dat je met veel verschillende soorten mensen en situaties om moet kunnen gaan. Hier heb ik door het meelopen echt een veel beter beeld bij gekregen. Mannen en vrouwen van korps Noord- en Oost-Gelderland, bedankt!”

Ilona werkt in een burgerfunctie bij de Politieacademie. Ze geeft voorlichting aan mensen die bij de politie willen komen werken. Om goed te weten waar ze het over heeft, heeft ze meegelopen met echte agenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten