vrijdag 9 november 2012

Rijden met toeters en bellen


Ik zal beginnen met mezelf even voor te stellen.
Ik ben Joyce, 22 jaar, werkzaam in het korps Brabant Zuid-Oost en volg de opleiding tot agent. Op dit moment zit ik bijna 1,5 jaar in de opleiding en mag dus nog 1,5 jaar tot ik mijn 3 strepen (dat staat voor agent) mag ontvangen!

Enige tijd geleden is mij gevraagd om te gaan bloggen. Dit leek mij ontzettend leuk! Om op deze manier de leuke, maar misschien ook iets minder leuke dingen te kunnen delen met jullie. Geïnteresseerden die misschien twijfelen om bij de politie te komen of juist ervaren collega's die hetzelfde mee hebben gemaakt als ik nu mee maak.

Zo stuit je alweer op het einde van kwartiel 5. Om precies te zijn nog 2 weken. Waarvan de laatste week bestaat uit BROA. Dit krijgt elke agent ergens in zijn opleiding. Hierin leren we rijden met optische en geluidssignalen. Ook leren we hoe een kruispunt over te steken, dit kan je natuurlijk niet met 60 km/p uur doen, dit is natuurlijk gevaarlijk voor zowel ons maar ook de burger. Door dit met gepaste snelheid te doen is het voor iedereen veilig.

Tijdens onze opleidingsweek gaan we 1 dag naar Lelystad, waar we op een circuit en op een slipbaan oefeningen moeten doen. Denk daarbij aan een slipcursus, parkeren, een parcours op tijd rijden.  Na de dag in Lelystad vervolgen we onze opleiding in Eindhoven. Hier beginnen met we met theorie, dat hoort er nou eenmaal ook bij. Vervolgens mogen we in de middag de weg op. Dit in koppels van twee en een instructeur.  Hier leren we onder meer in te halen zonder onze ‘toeters en bellen’ te gebruiken.

Ik heb onwijs veel zin om terug de praktijk in te gaan. Alle informatie en nieuwe dingen die we de afgelopen  maanden geleerd hebben in de praktijk brengen. Ben erg benieuwd wat de komende maanden mij en mijn 2 medestudenten, gaan brengen in DAS (Deurne Asten Sommeren).

Joyce (22) volgt de opleiding tot Politiemedewerker. Ze is werkzaam bij het korps Brabant-Zuid-Oost.

1 opmerking: