donderdag 1 november 2012

Zomaar een werkdag


Na een kort nachtje gaat mijn wekker om 04.30 uur. Direct stap ik uit bed, neem een douche, eet snel wat en stap in de auto. Ook al is het pas 05.45 uur, het is al druk op het politiebureau. De aanhoudingseenheid maakt zich klaar voor een aanhouding. Ik pak mijn burgerholster waar ik mijn wapen in stop, mijn pepperspray, handboeien, portofoon en mijn veiligheidsvest. Langzaam maar zeker druppelen alle andere collega’s ook binnen. Niet alleen collega’s van de recherche en de uniformdienst zijn deze ochtend zo vroeg aanwezig, ook een parketsecretaris, officier van justitie en een rechtercommissaris zijn er. Vanochtend in alle vroegte zal een verdachte worden aangehouden door de aanhoudingseenheid. De collega’s van de uniformdienst zullen vervolgens het betreffende terrein afzetten en iedereen die het terrein op wil zullen ze tegenhouden. Mijn collega’s van de recherche en ik zullen de woning doorzoeken, op zoek naar bewijs. We worden gebrieft door de coördinator en ieder krijgt een taak. Ik ben koppel 1 en zal samen met mijn collega als eerste naar binnen gaan. Wij zullen bij nog de aanwezige bewoners blijven, zodat de andere collega’s rustig hun werk kunnen doen. Nadat we gebrieft zijn, stappen we met z’n allen in de auto en rijden we in een lange rij van ongeveer 15 auto’s naar de betreffende woning. De verdachte is al afgevoerd op het moment dat wij bij de woning aankomen. Een aantal leden van de aanhoudingseenheid is nog aanwezig en dragen de situatie aan ons over. De rechtercommissaris neemt de leiding in de woning en stelt zich voor aan de nog aanwezige bewoners. Ze legt uit wat we komen doen. Nadat de rechtercommissaris de doorzoeking officieel heeft geopend, gaan de collega’s van de recherche aan de slag. Terwijl het hele huis wordt doorzocht, blijven mijn collega en ik bij de bewoners in de woonkamer. Beetje bij beetje komen de bewoners bij van de schrik van een team politiemensen die de woning binnen zijn gedrongen voor de aanhouding van de verdachte. Ze krijgen alleen niet de kans om bij te komen, aangezien er minstens 15 mensen in de woning bezig zijn met een doorzoeking. Na ongeveer 2 uur is de gehele woning doorzocht. De rechtercommissaris sluit vervolgens de doorzoeking. Alle in beslag genomen spullen worden naar de auto’s gedragen en we verlaten het terrein. De bewoners in verbijstering achterlatend… En ik? Weer een ervaring rijker... 

Lisette volgt de opleiding tot Recherchekundige en werkt bij politie Noord- en Oost-Gelderland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten