dinsdag 12 maart 2013

Amsterdam, zondagochtend... Na een avondje stappen in Amsterdam pakte ik mijn tas in om weer huiswaarts te rijden met mijn auto. Toen ik weg wilde rijden zag ik onder mijn ruitenwisser een klein wit papiertje. Ik stap uit en bekijk het: het blijkt een bekeuring te zijn van Cition parkeerbeheer. Ik had gewoon parkeergeld betaald, maar waarschijnlijk heb ik mijn kenteken verkeerd ingevoerd. Het kaartje heb ik ook niet meer, dus in bezwaar gaan wordt vrij zinloos.

Het is natuurlijk alles behalve leuk om een bekeuring te krijgen. Helemaal als hij onterecht is. Helaas heb ik zelf ook een keer een onterechte bon uitgedeeld. Ik liep richting een oversteekplaats voor fietsers in Zaandam en zag dat een man overstak op zijn fiets. Bij mij was het nog rood, maar er had nog niemand gedrukt. Ik gaf de man een stopteken en vertelde hem dat hij een bekeuring kreeg voor het doorrijden bij een rood verkeerslicht.

De man ontplofte zowat. Hij reed gewoon door groen en hoe kon hij nou een bekeuring krijgen! Ik dacht dat dit gewoon smoezen waren en schreef gewoon door. De man legde zich erbij neer en nam zuchtend de bon aan. Hij gaf geen antwoord op mijn ‘toch nog een fijne middag’ en fietste weg. Het zat me toch niet lekker en ik besprak de situatie met ervaren collega’s. Zij vertelden mij dat ik de bon inderdaad niet had mogen geven: ik had niet gezien dat hij door rood fietste., Na intensief speurwerk vond ik het telefoonnummer van de man en belde hem op. Hij vond het erg netjes van me dat ik mijn excuses aanbood en verontschuldigde zich dat hij me geen goede dag had toegewenst. Ik vond het goed afgehandeld en heb de bon uiteraard verscheurd.

Bekeuringen lokken een breed scala aan emoties op bij mensen. Ik heb een vrouw gehad die eerst ging huilen toen ze een bon kreeg voor over de stoep fietsen. Daarna werd ze woest, waarna ze weer ging huilen. Ik heb ook eens ik een vrouw bekeurd die zei dat ze het belachelijk vond en een vette klacht ging indienen bij me. Het kan natuurlijk ook anders. De meeste mensen reageren normaal bij een bekeuring en accepteren hem gewoon. Zij snappen dat het hun eigen fout is en dat hun gedrag soms consequenties kan hebben. En die parkeerbon van € 55,-? Die betaal ik gewoon… Maar het is wel zonde van mijn zuurverdiende geld.

Tom volgt de opleiding tot Allround politiemedewerker (hoofdagent) en werkt bij eenheid Noord-Holland.

1 opmerking:

  1. Een bon van 55 Euro in Rotterdam is dat het bedrag voor een naheffing van de gemeentebelastingen als je niet hebt betaald bij een parkeermeter

    BeantwoordenVerwijderen