maandag 18 maart 2013

Een onverwachte les...


“Samen met mijn klasgenoten liep ik naar het lokaal waar wij ambtsinstructie zouden krijgen. Op het moment dat wij in het lokaal zaten kwam mijn vaste docent samen met een andere docent het lokaal binnen.
‘Ja jongens jullie krijgen 10 minuten, daarna -in overal compleet met koppel- in het lokaal; jullie worden gepepperd.’

Vol spanning zat de gehele klas in het juiste tenue binnen 10 minuten in het lokaal, gierend van de spanning en zenuwen voor deze complete nieuwe ervaring.

Per tweetal moesten we naar buiten waar wij een opdracht kregen om twee verdachten op afstand te houden en daarna aan te houden. Omdat ik niet een van de grootste ben was het voor mij nog een behoorlijke opgave om mijn verdachte, die rond de 1.90 m was, op afstand te houden. Maar gelukkig door de tactieken die wij in de lessen aangeleerd hebben was ook dit geen probleem. Hierna moesten ik en mijn collega voor het raam gaan staan, vervolgens hoorden we het woordje ‘SPRAY’ wat wil zeggen dat er pepperspray wordt gebruikt. Ik kreeg een behoorlijke straal ongeveer twee seconden vol in mijn gezicht. Mijn eerste gedachte was: ‘Oh is dit het?’

Hierna moesten we doorgaan met waar we gebleven waren. Gelukkig kon ik direct zonder pijn mijn ogen openen en de verdachte op afstand houden. Daarna kregen we de opdracht om iemand aan te houden. Op het moment dat ik de verdachte onder controle bracht, trad de pepperspray in werking en kon ik mijn ogen van de pijn niet meer openhouden. Nu was het de kunst om de verdachte samen met mijn collega blind te boeien met de handboeien.

Nadat dit gebeurd was en de verdachte klaar was voor transport kregen wij de opdracht om te gaan zitten in de veilige houding. Dit wil zeggen dat we gehurkt op onze knieën moeten gaan zitten en onze peppersprayhouder moeten bedekken zodat niemand deze kan afpakken. Hierna kwam al snel een andere collega die zich kenbaar maakte en vertelde dat hij mij ging helpen. Samen met deze collega ben ik naar de oogdouches gegaan om mijn ogen te reinigen. Dit was voor mij een erg leerzame ervaring!”

Mitchell volgt de opleiding voor Assistent Politiemedewerker (surveillant) en werkt bij Eenheid Midden Nederland - District Gooi en Vechtstreek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten