maandag 28 oktober 2013

Eerste fouillering…

“Tijdens een van mijn stagedagen ben ik op pad met mijn coach. Op zich een rustige dienst die vooral in het teken staat van het gebied verkennen omdat ik door omstandigheden gevraagd heb om overplaatsing.

Het nieuwe teamgebied is een mooie stad, waar natuurlijk ook veel meer gebeurt dan in het dorp waar ik eerst werkzaam was. We zaten net te genieten van een welverdiend kopje koffie op het bureau, toen de melding kwam van een collega dat ze een ‘vonnisklantje’ hadden opgepikt.

Eerder was het bikersteam in het kader van het project bike in de wijk langs gegaan bij een van de woonwagens op een klein woonwagenkampje en had een veroordeelde gespot, dat wil zeggen, z’n elleboog…Hij lag verscholen achter de bank, maar kwam toch nog een klein stukje boven het raam uit. Helaas voor hem zijn onze collega’s niet van gisteren en werd hij vakkundig aangehouden. Hij had ‘voor de sier’ nog wat hennepplanten in z’n tuin staan, deze mocht hij nog even uit de grond trekken voordat hij achterin onze auto stapte. Hij had blijkbaar al een vermoeden dat het niet lang goed zou blijven gaan, z’n tassen stonden al gepakt en hij ging rustig mee. Ik ging naast hem zitten om hem in de gaten te houden tijdens de rit, vergezeld door drie grote tassen en een gigantische hennepgeur. Hij was rustig in de auto en niet erg spraakzaam. Aangekomen op het cellencomplex stond z’n moeder bij de poort te wachten om afscheid te nemen. 

In het cellencomplex aangekomen werd hij ingesloten en moest hij gefouilleerd worden. Het bleek dat alle collega’s van het cellencomplex, inclusief mijn coach, dames waren. Ik voelde de bui al hangen. Het protocol zegt namelijk dat, indien mogelijk, een fouillering moet worden gedaan door iemand van hetzelfde geslacht. Uiteraard hebben we tijdens de opleiding wel op elkaar geoefend in de fouilleringsprocedure, maar als je er dan voor staat is het toch ineens anders! “Gaat u maar even daar staan, benen uit elkaar en handen tegen de muur” hoorde ik mezelf zeggen, gevolgd door “heeft u scherpe voorwerpen bij waaraan ik me kan bezeren?” Hij zei dat dit niet het geval was en ik begon, volgens aangeleerde methode, de fouillering. Boven de gordel geen probleem, het was voor mij de eerste keer dat ik bij iemand van hetzelfde geslacht met mijn handen op plaatsen kwam waar ik liever niet kom, maar het moet nou eenmaal. 

Tips en tops van de coach: “Je moet toch wat beter op de minder leuke plekken voelen…” Gelukkig hebben we die avond nog drie verdachten inzake Opiumwet aangetroffen, alle drie eveneens mannen, waardoor ik meteen nog drie keer heb kunnen oefenen…” 

Freddy is accountmanager en volgt in zijn vrije tijd de opleiding tot politievrijwilliger surveillance en handhaving. Hij werkt bij Eenheid Zeeland-West-Brabant.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten