maandag 21 oktober 2013

Brugsmurf?

Sander (32) heeft na een aantal jaar in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, de overstap gemaakt naar het politievak. Hij vertelt over zijn eerste schoolweek.
“Na een lange selectie ben ik in oktober begonnen aan de politieopleiding niveau 4 in Eindhoven.
De term ‘brugsmurf’ lijkt erg toepasselijk voor iemand die begint aan zijn opleiding aan de Politieacademie, want de favoriete kleur van de smurfen is immers blauw.
Eigenlijk voel ik mij ook zo nadat ik een jaar of 12 in het bedrijfsleven heb gezeten. Tot aan de voordeur van de academie ervaar ik weer alle positieve spanning van ‘vroeger’. Ik slaap slecht, want wie zouden mijn klasgenoten zijn? Wat smeer ik op mijn brood en neem ik mijn boterhamtrommel mee? Schooltas… rugzak? Hoe laat moet ik vertrekken? De ‘eerste schooldag stress’ begint toe te slaan.
Eenmaal door die voordeur weet je al heel snel ‘nee…dit heeft niets met mijn vroegere scholen te maken’. De faciliteiten ogen modern, fris en rustig. Dat staat in schril contrast met mijn oude middelbare school. Daar krioelden mensenmassa’s door een grijze aula en kille gangenstelsels. Op de academie is er rust en discipline.
De eerste week is een intensieve kennismaking met de academie, je eenheid, je werkgebied en je klasgenoten. De klas bestaat uit 20 personen die sterk van elkaar verschillen in leeftijd, achtergrond en levenservaring. Je stelt je voor aan de hand van een metafoor. Hierdoor is iedereen open en eerlijk en voelt het contact direct goed. Dat goede gevoel zullen we dan ook hard nodig hebben tijdens deze eerste week.
Op woensdag en donderdag moeten we tijgeren door het zand, hardlopen, hindernissen nemen, navigeren, reddingszwemmen met overall aan maar bovenal samenwerken! Dit is alles behalve een schoolreisje! Keihard werken, maar wel moe en voldaan.
De laatste dag van de week hebben we gebruikt om kennis te maken op het bureau waar we komen te werken. Even snel kennis maken met de toekomstige collega’s en snel een indruk krijgen van het werk achter de schermen!
Aan het einde van de week lachen we erom. Voor de een was het veel informatie en voor de ander een grote lichamelijke inspanning.
Over één ding zijn we het denk ik allemaal wel eens… dit heeft niets meer te maken met je middelbare schooltijd. De zenuwen zijn weg, de kop is eraf, het ijs is gebroken en we gaan op naar de rest van de opleiding!
Brugsmurf? NEE…wij zijn aspiranten aan de Politieacademie en daar zijn we trots op!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten