maandag 7 oktober 2013

Huiszoeking naar vuurwapen

“Vanochtend begonnen we al om 06:30 met een korte briefing over de huiszoeking waar ik samen met medestudenten en nog meer collega’s bij aanwezig mocht zijn. Het doel van de huiszoeking was om een vuurwapen te vinden.

 

Per onopvallende auto en 1 politiebusje vertrokken we rond 07:00 naar de locatie. De studenten die niet-vuurwapendragend waren moesten op een afstand blijven tot de ervaren collega’s binnen waren. Er was afgesproken om 1 koppel bij de achterdeur te hebben i.v.m. mogelijk wegrennen van de verdachte en 4 personen die bij de voordeur stonden. Er werd na aanbellen open gedaan en de verdachte samen met een vriend en een vrouw waren licht geschokt en boden geen verzet. Het was een flinke bende in huis, het stonk en er waren 3 honden aanwezig. De verdachte werd niet meteen geboeid maar moest wel samen met de 2 andere personen in de woonkamer blijven onder toezicht van 1 collega terwijl de rest het huis doorzochten. Er is geen wapen aangetroffen maar wel is de verdachte meegenomen naar het bureau wegens openstaande boetes en heling van goederen.

 

Deze ervaring was erg leerzaam omdat ik ook veel tips kreeg over het doorzoeken van bepaalde plekken die niet meteen opvielen. Er bleek namelijk een kruipruimte onder een houten vloer te liggen. Eenmaal terug op het bureau liep ik samen met een ervaren collega en de verdachte de arrestantengang in om de persoon in te boeken. Ik zag hoe de procedure verliep die elke verdachte doorloopt voordat hij de cel in gaat. Veel hiervan herkende ik vanuit mijn stage bij de Koepelgevangenis.”

Tom (23) volgt de opleiding tot Politiemedewerker. Hij is werkzaam bij Eenheid Oost-Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten