woensdag 7 mei 2014

Mentale weerbaarheid

“De term ‘mentale weerbaarheid’ is een veelbesproken onderwerp binnen de politie.  Deze term is tevens de titel van een cursus. Vier dagdelen in totaal, voordat je mentaal weerbaar bent. Wanneer je collega’s confronteert met deze term krijg je veelal de reactie ‘We zijn toch mentaal weerbaar? We hebben toch aan alle selectie-eisen moeten voldoen?’. Iedereen die geen collega is doet het af met: ‘Je hebt toch zelf gekozen voor dit vak?’ Beide partijen kan je beantwoorden met een volmondig ‘ja’. Echter maakt dat niet dat je moeilijke situaties herkent en erkent, wat in het verleden heeft gezorgd voor collega’s die niet meer goed konden functioneren.

Of je nu een oude rot bent of een kersverse aspirant. Iedereen zal de cursus ondergaan. Doel van de cursus is om te leren omgaan met moeilijke situaties en de daarbij horende mentale druk  te herkennen bij jezelf. Op deze manier weet je hoe je het beste kan handelen. Denk daarbij aan je ademhaling, je over angst heen zetten, visualiseren van wat je gaat doen. Het zorgt ervoor dat je beter presteert en om kan gaan met de situatie waarin je zit. Ik moet eerlijk zijn; niet alle onderwerpen zijn even interessant. Echter is er een oefening die het beste in mij naar boven heeft gehaald.

Vandaag gingen we met onze klas achterover ‘stage-diven’. Zoals je rockers ziet doen op een concert, maar dan met je rug naar het publiek en je vanaf 1.80 meter stijl achterover laten vallen. En dan maar hopen dat je collega’s je opvangen. Met deze tekst als opdracht van onze docent vroeg hij of er iemand bezwaar had. Eeuhhh ja…ik! Waarom? Omdat dit geheel tegen mijn reptielenbrein ingaat! Als klas besloten we om het allemaal te doen en laat ik dan ook maar als eerste gaan. Daar sta je dan met je rug naar je klasgenoten, maar dan 1.80 mtr hoger dan dat zij staan. De laatste instructies van de docent….’Armen kruisen….jezelf zo stijf maken als een plank en op drie ga je’ Ik dacht nog even aan de tips die ik had opgedaan in de cursus. Ik visualiseer de goede afloop en euforie….nog even letten op mijn ademhaling…1….2…..3 en voor ik het wist lag ik in de armen van mijn collega’s. Alive and kicking!

De cursus heeft mij geleerd hoe ik met elke situatie kan omgaan. Ik heb de regie, ik heb de tools en ik heb collega’s met wie je erover kunt praten als je denkt dat het je even niet lukt! Want ook klaarstaan voor je collega’s versterkt je weerbaarheid!”

Sander (33) heeft na een aantal jaar in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, de overstap gemaakt naar het politievak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten