woensdag 9 december 2015

Code GTPA



Mijn eerste openbare orde dienst in het uitgaansgebied is ook gelijk een spannende. Wat lijkt een rustige zaterdagnacht te worden loopt heel anders…

De horecagelegenheden sluiten al bijna als ik opeens in mijn linkerooghoek een man zie  trappen naar een andere man. Binnen enkele seconden liggen zij op de grond te vechten. Vanaf nu gaat het snel. Ik loop naar de vechtpartij toe. (We rennen niet, want dat heeft een aanzuigend effect). Een ervaren collega is mij al voor. Hij trekt de partijen uit elkaar en schreeuwt: “ WEG!” 

Inmiddels sta ik met een andere collega bij een vechtersbaas die nog even wraak wil nemen. Na heel duidelijk te hebben geroepen:” JIJ HOUDT AFSTAND!” kijk ik achterom en zie honderd man achter mij de hoek om stormen. Mijn collega heeft iemand aangehouden. 

Omstanders hangen aan de collega’s en willen vechten. In een paar seconden trekken we de mensen weg en vormen een linie om de aanhouding heen. De omstanders blijven naar ons joelen, we horen spreekkoren en sommigen proberen ons weg te duwen. Nogmaals moet ik hard terugduwen en ook “ WEG!” schreeuwen.  De verdachte wordt inmiddels afgevoerd.  Er wordt nog met glazen naar ons gegooid, maar gelukkig wordt niemand geraakt.

Later blijkt dat de aangehouden man een collega had geslagen. Nog nooit eerder heb ik in mijn opleiding meegemaakt dat het uitgaanspubliek zich massaal tegen de politie keerde en een collega een klap kreeg. Helaas gebeurd dit steeds vaker. We zijn er om hulp te verlenen, maar om een of andere reden knapt er soms iets bij mensen.

Tijdens de debriefing vertelde de officier van dienst (OVD) dat we alles goed moeten vastleggen en de code GTPA op de stukken vermelden. Ik had hier nog nooit van gehoord, tot deze nacht, het staat voor Geweld Tegen Politie Agent.

Sander heeft na een aantal jaar in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, de overstap gemaakt naar het politievak. Hier vertelt hij over wat hij meemaakt in de opleiding en in zijn praktijkperiodes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten