vrijdag 17 december 2010

Even voorstellen

Hallo, ik zal me eerst eens even voorstellen. Ik ben Cynthia, 20 jaar oud en werk in Gorinchem in de regio Zuid-Holland-Zuid. Ik heb afgelopen april mijn opleiding tot surveillant afgerond en hoop zo snel mogelijk weer de opleiding in te kunnen voor agent. Nu ik mijn opleiding heb afgerond, denk ik vaak terug aan de opleiding. In de opleiding voor surveillant werk je meer in de praktijk dan dat je op school zit. Daardoor doe je al veel ervaring op in de praktijk en maak je veel dingen mee. Soms maak je in het begin van je opleiding al aangrijpende dingen mee, waarbij je op jonge leeftijd al dingen ziet die heel onwerkelijk zijn. Gelukkig zijn er altijd collega’s die je steunen en wordt het helemaal niet als raar gezien als je er toch een beetje mee zit. Bij aankomst op het bureau word je opgevangen door het BOT (Bedrijfshulp Opvang Team), dat zijn vaak collega’s die je al kent, zij werken namelijk gewoon op straat maar doen dit er bij als ‘nevenfunctie’. Zij gaan in dat gesprek dieper in op dingen die je hebt gezien. Door er over te praten sluit je het voor jezelf af en kun je het weer in je ‘rugzakje’ met bagage stoppen. Aan sommige dingen kun je nooit wennen, maar je kunt er wel mee leren omgaan. Het vormt je tot hoe je uiteindelijk bent als politieagent.

Gelukkig maak je ook heel veel leuke en spannende dingen mee en dat maakt het werk zo leuk. In ongeveer 1,5 jaar tijd moet je veel examens halen en theorie in je hoofd hebben om als surveillant te kunnen werken. De theorie leer je op school en je vaardigheden oefen je in de praktijk, zo word je voorbereid op het examen. Als surveillant ben ik “de ogen en de oren van de straat”. Ik werk nu in een wijkteam. Een wijkteam bestaat uit verschillende rangen, van surveillant tot inspecteur, jong en oud, iedereen werkt met elkaar. Als wijkteam ondersteun je de wijkagenten en zorg je voor toezicht in een bepaald gebied. In het wijkteam gaat het vooral om het contact met de burgers. De veiligheid van de burgers is tenslotte ons werk, en de burgers zien meer dan wij. Zonder burgers wordt er niets opgelost. Ons gebied is erg groot en bestaat uit zowel stad als dorp, dat maakt het werk leuk. Ieder dorp heeft zijn eigen problemen, soms nog meer dan in de stad. Als wijkteam rijden wij ook mee met meldingen en ondersteunen wij de recherche. Ik hoop over 1,5 jaar de opleiding weer in te mogen met heel veel ‘bagage’ in mijn rugzak. Nu ik klaar ben met de opleiding tot surveillant moet ik nog erg veel leren. Elke dag maak ik weer nieuwe dingen mee en leer ik weer nieuwe dingen. De volgende keer hoop ik een blog te maken met leuke gebeurtenissen, tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten