maandag 27 december 2010

Op fietse

In de politieregio Brabant Zuid-Oost zijn er twee districten die een biketeam hebben. Te weten Eindhoven-Centrum en Helmond-Centrum. Het zijn beide twee centrumgebieden, waarbij een bikteam een perfecte aanvulling is op het dagelijkse politiewerk op straat. De politieafdeling Helmond Centrum heeft een biketeam van ongeveer acht leden (waarvan 1 de coördinator is). Wegens groot succes wordt het biketeam momenteel sterk uitgebreid, goed nieuws dus! Als politiebiker heb ik (Hicham) in Helmond veel diensten gewerkt op de fiets. Ik zit graag op de fiets. Ik heb dan makkelijker en beter contact met de burger en de jeugd.

Straatbeeld
Het biketeam is niet meer weg te denken uit het Helmondse straatbeeld. Veel burgers moesten voorheen twee keer kijken voordat ze in de gaten hadden dat het politie was in dat sportieve outfit en op die sportieve fietsen, maar de meeste mensen zijn inmiddels gewend geraakt aan de bikers en kijken niet meer verbaasd op als we langsfietsen. Wij zijn als politie bevoegd om in het voetgangersgebied van de binnenstad te fietsen. Het is makkelijker om als burger sneller contact leggen met de politie door ze aan te spreken of een beroep op hen doen. Ik merk dat burgers dat sneller doen dan agenten in een auto aanspreken.


Spoedmelding
Ook is de inzet van politiebikers cruciaal bij zogeheten prio 1-meldingen. Dit zijn spoedmeldingen waarbij politie-inzet urgent is. Als biker ben je in het centrum van Helmond gemiddeld sneller op een plaats van melding dan een politieauto. Die is immers afhankelijk van het drukke verkeer in de binnenstad. Je bent als biker veel wendbaarder en sneller ter plaatse. De kans dat een politiebiker iemand op heterdaad betrapt bij een strafbaar feit is dan groter. Politiebikers hoor je over het algemeen niet aankomen en kunnen er voor zorgen dat je hen niet zo gauw ziet. Ideaal bij winkeldieven in de binnenstad dus!
Lange achtervolgingMijn langste achtervolging was een achtervolging van een snorfiets van Helmond-Centrum tot aan Aarle-Rixtel. Ik fietste toen dik 3 kwartier achter de snorfiets aan die weigerde te stoppen. Uiteindelijk wist ik hem bij te houden werd hij bij zijn kraag gevat. Ik had wel even tijd nodig om op adem te komen! Door de adrenaline had ik meer kracht en uithoudingsvermogen dan ik had gedacht.

Selectie
Je kunt niet rechtstreeks solliciteren voor de functie van biker (kijk ook op www.kombijdepolitie.nl/tourdefrance), maar je moet eerst de reguliere politieopleiding tot surveillant, agent of hoofdagent doorlopen. Je hebt als biker natuurlijk een goede conditie nodig en moet die ook onderhouden. De bikers worden ook hierop geselecteerd en mogen dan deelnemen aan de 6-daagse opleiding. Je leert hoe je bepaalde technieken kunt gebruiken om iemand aan te houden terwijl je op de fiets zit. Je krijgt vaardigheden aangeleerd hoe je met een andere biker een een aanhouding kunt doen of orde kunt handhaven. De fiets is daarbij zelfs bruikbaar als schild. Ook wordt gekeken hoe ver je kunt en durft te gaan met een fiets. Durf je bv een steile trap af te fietsen van 60 treden? Durf je met hoge snelheid (30 km/u) een noodstop te maken of een slip te maken van 180 graden? Durf je bij een grote vechtpartij met je fiets een groep mensen op afstand te houden en je collega’s bescherming te bieden? Misschien is er in jouw stad ook wel een biketeam. Spreek ze gerust eens aan of vraag of ze demo-dagen houden. Dan kun je met eigen ogen zien hoe we werken!

Goede jaarwisseling!
Hicham en Mina

De Afghaanse Mina Aslami en de Marokkaanse Hicham Argani (beide 27 jaar) zijn enthousiaste surveillanten bij Politie Brabant Zuid-Oost. Ze willen allebei nog meer uit het werk halen en gaan daarom opnieuw de schoolbanken in om agent te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten