vrijdag 17 december 2010

Mijn eerste blog

Ik zit op dit moment in kwartiel 7 van de opleiding. Dit kwartiel krijgen we les in wapens en munitie, verkeersongevallen, drugs, geweld en autorijden. Het lijkt erg veel maar als je de weg een beetje weet te vinden tussen al deze vakken dan kom je er wel uit. Ik heb zelf net de eerste lessen gehad in verkeersongevallen, daar komt nog wel wat bij kijken. Aanrijden, slachtoffers , schade, getuigen, verdachten, afhandeling en nazorg. Gelukkig wordt er goed stil gestaan bij de stof en worden dingen goed uitgelegd en geoefend. In Amsterdam wonen natuurlijk meer mensen dan in een dorp, daarom is het van belang dat je de wetgeving met betrekking tot wapens en opium kent.

Ik werd tijdens mijn eerdere praktijkkwartielen ook al snel geconfronteerd met drugs. En dat terwijl ik zelf uit een klein Gronings dorpje kom. Gelukkig zijn er een hoop collega’s die veel afweten van drugs en daar leer je alleen maar van. Tijdens dit kwartiel behandelen we ook nog een gedeelte met jeugdzorg. Gedurende mijn kwartielen in de praktijk heb je ook een onderdeel waarbij je leert hoe je met jeugd op straat omgaat. Het is belangrijk om te bedenken hoe je zelf het liefst benaderd wordt en de wijze waarop. Ik merk dat respect daar een belangrijke rol in heeft. Ik kreeg van huis mee: ‘behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden’. Je bent zelf per slot van rekening ook jong geweest. Luisteren is daarbij ook erg belangrijk. Ik vind het interessant om te kijken wat er bij jeugd op straat speelt. Hoe staan zij in de maatschappij en wat leeft er bij hen? Je komt daar alleen maar achter door met hen in gesprek te gaan.

Verder hou ik mij op dit moment bezig met gemeenschappelijke veiligheidszorg. Wat een werk. Met gemeenschappelijke veiligheidszorg leer je samen te werken met andere partners en leer je hoe je effectief bepaalde problemen moet aanpakken. Als je dan kijkt hoe het gedaan wordt dan denk ik dat het een belangrijk onderdeel is voor je werk als politieagent. In mijn volgende blog zal ik verder vertellen over mijn belevenissen op school, want nadien komt de praktijk weer.

Christian volgt de opleiding Allround politiemedewerker tot hoofdagent. Hij zit in het tweede jaar van de opleiding en werkt bij de politie Amsterdam-Amstelland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten