dinsdag 30 november 2010

CSI: Nederland?

Ik zit alweer in kwartiel 5, een jaar is inmiddels voorbij gegaan. Met veel plezier kijk ik terug naar dit jaar waarin ik veel geleerd heb. Op dit moment zit ik in het schoolkwartiel. Het belooft een spannend kwartiel te worden. Dit kwartiel draait om het PD, het plaats delict. Dit is het werk wat mij aanspreekt. Hoe verzamel je sporen? Wat zijn sporen? Wat kan ik met sporen? Is het zoals in CSI? Mijn persoonlijke ervaring en kennis zegt dat veel van de technieken in CSI bestaande technieken zijn. Alleen wordt het erg geromantiseerd en erg gemakkelijk gepresenteerd. Maar zo snel kan het wel gaan!

Wat kan ik doen als aspirant op het plaats delict? Wat moet ik later weten als politiemedewerker op het plaats delict? Dat zijn de vragen die mij bezighouden. Als aspirant zijnde kan je zomaar als eerste op het plaats delict aankomen. Jij wordt dan op dat moment verantwoordelijk voor het PD totdat een leidinggevende het overneemt. Je moet altijd eerst zorgen voor het slachtoffer, maar de moeilijkheid hierin is dat je moet overwegen hoe je het slachtoffer het beste helpt zonder sporen te vernielen. Je moet ook weten hoe je op papier verwoordt wat je gezien hebt en hoe je gehandeld hebt op het PD. Dit kan betekenen dat voor twee uur werk op het PD, je hierna twee dagen aan het typen bent om een juridisch juist proces-verbaal aan te leveren. Maar uiteindelijk gaat er een hele hoop lof en respect uit naar de medewerkers van de forensische (technische) opsporing. Bravo voor de jongens die uit een ogenschijnlijke spoorloze omgeving toch sporen kunnen halen door middel van hun expertise. Een pluisje of een stofje kan al genoeg zijn om een verdachte te vinden. Hopelijk mag ik ooit een keer meedraaien in zo'n onderzoek waar dan ook een verdachte aangehouden kan worden door middel van een technisch sporenonderzoek, juist rechercheren en juist handelen op het PD. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkst. Als de eerste die op het plaats delict aanwezig is niet goed handelt, de rest van het onderzoek mogelijk vertraagt, en in het ergste gestopt wordt. Kortom; een leuk kwartiel!

P.S.: Het was heerlijk om aan de Police Experience day op de Politieacademie in Eindhoven mee te werken en zodoende jullie lezers een inkijk te geven in ons werk. Het viel ons als organisatie op dat de deelnemers erg enthousiast en geïnteresseerd waren. Het deed ons een deugd om dit voor jullie te doen… en als klap op de vuurpijl zijn we ook nog op TV geweest bij SBS6!


Jeffrey is 25 jaar en werkt bij korps Limburg-Noord, Basiseenheid Gennep. Hij zit nu in het tweede jaar van de opleiding tot politiemedewerker (niveau 3) op de Politieacademie te Eindhoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten