woensdag 10 november 2010

Op je strepen staan

De afgelopen weken veel tijd aan milieu besteed. Milieu is niet mijn sterkste kant. Ik vind de lesstof niet interessant maar ik moet in mijn functie toch een en het ander over milieu weten! Het is een ruime wetgeving waar ook veel naar wordt verwezen . Ik zal me dan ook de aankomende periodes nog meer in milieu moeten verdiepen. Want in onze volgende stageperiode, van januari tot april 2011, heb ik mijn examen milieu. Momenteel kijk ik er heel erg tegenop, hopelijk zal mijn gevoel straks anders worden. Toch nog eens de blog van collega Ron bekijken.

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef , ben ik sinds kort vanuit het korps actief op Twitter . Vorige week kreeg ik van een twitteraar de vraag waarom ik twee strepen had ‘op mijn schouders’ (met een duur woord epauletten) heb, terwijl ik een aspirant ben. Een goede vraag, want een aspirant (politiemedewerker in opleiding) draagt in principe één streep. Binnen de politie heb je diverse rangen. Zolang je nog op de opleiding zit, heb je de rang aspirant. Dit is één streep. Het maakt niet uit welk niveau opleiding je volgt. Pas bij de diploma-uitreiking krijg je twee, drie, vier strepen of een brigadiersteken oftewel 'bloemkool' op je schouders. Binnen de politie kun je natuurlijk doorgroeien van surveillant naar agent en van agent naar hoofdagent enz. Ik heb vier jaar geleden de opleiding tot surveillant afgerond. Dat wil zeggen dat ik twee strepen verdiend had . Binnen de 4 jaar heb ik diverse werkzaamheden binnen de politie verricht. Ik had destijds (heb ik nog steeds) de ambitie om verder te groeien binnen de politie. Mijn volgende stap was opleiding tot agent waarmee ik dus nu bezig ben. Surveillanten die doorstromen naar de agentenopleiding zijn gebonden aan andere voorwaarden dan een aspirant die direct begint met de opleiding. Dit houdt in dat wij als surveillanten onze strepen, de rang en bevoegdheden van surveillant mogen behouden totdat wij klaar zijn met de opleiding. Dat is ook de reden waarom wij tijdens onze opleiding twee strepen op onze schouders dragen in plaats van één.

De Afghaanse Mina Aslami en de Marokkaanse Hicham Argani (beide 27 jaar) zijn enthousiaste surveillanten bij Politie Brabant Zuid-Oost. Ze willen allebei nog meer uit het werk halen en gaan daarom opnieuw de schoolbanken in om agent te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten