Voor de geboeiden die nog nooit zijn gecontroleerd zal ik even kort uitleggen wat de rollerbank inhoudt. Een motorrijder haalt willekeurig een scooter van de weg en begeleidt hem of haar naar de controleplaats. Wij nemen het dan over en gaan kijken of bijvoorbeeld de papieren kloppen. Een collega van het scooterteam neemt het dan over en zal de scooter testen op de maximumsnelheid. Normaal gesproken geldt er een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur voor bromfietsen met gele platen, maar het scooterteam houdt een richtlijn van 60 kilometer per uur. Dat betekent dus dat je dan pas een bekeuring krijgt. Lijkt me redelijk, toch?Ik had een jongere met een brommer waarvan de achterband helemaal glad was! Komt er ook nog bij dat hij geen spiegel op zijn brommer had. Jullie weten natuurlijk dat brommers met een bouwjaar vanaf januari 2007 een spiegel moeten hebben. Toen een collega van het scooterteam de brommer ging testen op de rollerbank, bleek dat zijn brommer 38 kilometer per uur liep. Dat vond mijn collega vreemd en omdat hij zo technisch is, ontdekte hij een begrenzer. En ja hoor, toen de brommer weer ‘normaal’ liep, haalde de brommer 65 kilometer per uur.
Ik vond het een interessante controle. De collega’s van het scooterteam weten veel van techniek af en dit bleek ook duidelijk tijdens de controle. Blijkt maar weer eens dat je veel kanten op kunt bij de politie! Tot mijn volgende blog, wie weet kom ik je tegen bij een van de beroepsoriĆ«ntatieavonden! Groeten, Kazim
Kazim is 21 jaar en werkt bij korps Utrecht, district Eemland-Noord. Hij volgt de politieopleiding in Apeldoorn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten