woensdag 10 november 2010

Centrum of platteland?

Tijdens een informatiebijeenkomst aan het begin van je carrière bij de politie krijg je te horen waar je de gehele opleiding gaat stagelopen. Bij regio Midden- en West-Brabant blijf je tijdens de opleiding op hetzelfde team werkzaam en als je je diploma hebt gehaald wordt je ergens anders geplaatst.

Ik hoorde dus op die dag dat ik op een team kwam wat ook wel de boerenpolitie wordt genoemd. Ons team bestaat uit 21 dorpen en we hebben geen stad, twee discotheken en er valt niks te beleven. De verhalen gingen dat je de hele dag koeien moet vangen en er verder niks gebeurt. Dus echt motiverend was het niet. Maar goed je moet er vier jaar heen dus: je moet er maar wat van maken. Dus daar ging ik met lood in mijn schoenen. Inmiddels zit ik nu drie jaar op dit team en ik moet nog één jaar. En alle vooroordelen die ik had van dit team zijn weg! Als er wat in mijn teamgebied gebeurt dan gebeurt er ook echt wat.

Aanrijding? Ja, maar dan wel meteen met dodelijk letstel. Alcohol achter het stuur? Ja, maar ook meteen met invordering rijbewijs. Ruzie? Ja, maar ook meteen met zware mishandeling. En ja, soms moet je ook koeien of schapen vangen. Maar dan kun je tenminste eens even flink lachen en het is ook wel leuk voor de afwisseling. Mijn dag is elke dag anders, de ene dag loop ik met een onderzoek mee en mag ik mee tijdens een huiszoeking en een verdachtenverhoor. De andere dag doe ik een alcoholcontrole en de volgende dag neem je weer eens een aangifte op. De politie is zo heerlijk afwisselend. Waar je ook zit, centrum of platteland. Nou ja goed, we hebben dus niet echt een horecagebied, dan ga ik wel naar een grote stad en daar een aantal horecadiensten draaien. Alles is mogelijk. En dat vind ik juist zo fijn, en je moet je feestje zelf maken. Dus vooroordelen kloppen niet altijd!

Manon is student bij korps Midden- en West-Brabant en is nu zo'n drie jaar bezig met de opleiding voor niveau 4 (hoofdagent).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten