vrijdag 26 november 2010

Even voorstellen en Bikeopleiding

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jim, 21 jaar oud en Agent bij het regiokorps Amsterdam-Amstelland. Ik ben sinds juli 2010 klaar met de opleiding en werk nu bij de Dienst Executieve Ondersteuning, oftewel een bureau dat door het hele korps diverse mensen levert om het korps draaiende te houden. Ik werk momenteel voor Bureau Flexibiliteit. Dit betekent dat ik flexibel inzetbaar ben en overal in de regio wordt ingezet. De ene dag ben ik dus in het centrum te vinden en de volgende dag, of soms na enkele uren bijvoorbeeld in Amsterdam Zuid-Oost. Dit naar gelang er behoefte is aan onze aanwezigheid.

Ik ben sinds kort ook biker. Dit ben ik sinds oktober 2010. De opleiding tot politiebiker in onze regio duurt 4 dagen. De eerste dag is in Schoorl. Daar leer je de beginselen van het 'politiefietsen' zoals het maken van een noodstop, veilig afstappen, snel keren en van trappetjes af fietsen. Toen ik thuiskwam had ik al wat spierpijn maar de volgende ochtend kon ik m´n bed bijna niet uitkomen! Ook dat zadel waar je soms hard op terecht komt had z´n sporen nagelaten. De overige 3 dagen heb ik alle technieken geleerd en steeds elke dag geoefend. Iemand aanhouden terwijl je op de fiets zit is toch heel anders dan als je gewoon op straat loopt.
Ook heb ik geleerd de fiets te gebruiken als een verdedigingsmiddel of om bijvoorbeeld omstanders op afstand te houden. De laatste dag zijn we met de hele groep het centrum van Amsterdam in gegaan en hebben we daar praktijkgericht geoefend. Ik kreeg bijvoorbeeld de opdracht van de (fictieve) meldkamer om te gaan naar een gracht waar een autokraker zojuist een autoradio had weggenomen. Mijn maatje en ik zijn keihard daarheen gefietst, zagen de 'verdachte' lopen, zijn al rijdend van onze fiets afgesprongen (wat je ook leert tijdens de opleiding) en hebben de 'verdachte' aangehouden. Enkele omstanders stonden me grote ogen te kijken en sommige toeristen begonnen zelfs te klappen! Dit was een mooie afsluiter van de opleiding. Afgelopen week heb ik m'n speciale bikekleding opgehaald en ben ik er helemaal klaar voor om als biker aan de slag te gaan. Hopelijk werkt het weer een beetje mee....

Dit was mijn eerste blog. Reacties en vragen zijn altijd welkom. Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten