woensdag 10 november 2010

Een dagje meekijken bij de ME

Op een regenachtige dag ben ik naar Ossendrecht afgereisd. In deze plaats, tegen de Belgische grens, is één van de locaties van de Politieacademie. Hier zit namelijk de School voor Gevaar- & Crisisbeheersing. Op deze school worden (hoofd)agenten opgeleid voor bijvoorbeeld het arrestatieteam of de ME. Op deze locatie worden veel praktijkoefeningen gedaan, omdat je natuurlijk naast de theorie ook moet ervaren hoe het echt voelt, zonder direct de straat op te gaan. Op deze manier kan je op een veilige manier leren om een goede ME-er te worden.

Ik mocht bij een oefening van de ME tegenspeler zijn. Dit betekent dat ik voor de eerste oefening in de rol kroop van hooligan die op weg ging naar een ‘voetbalwedstrijd’. Wij werden door een team ME-ers begeleid naar het (denkbeeldige) stadion. Met een ME-bus voor en achter en aan beide kanten een rij met ME-ers, waren we goed ingesloten als groep. Zes ME-ers te paard waren mee voor extra begeleiding. Een docent die bij ons in de hooligangroep liep, vertelde wat we moesten doen. Natuurlijk mochten we de ME-ers een beetje uitdagen door liederen te zingen en af en toe proberen door de rij van ME-ers heen te breken. Ook gingen we af en toe zitten en kijken wat de reactie van de ME hierop was. Opeens kwam er uit een huis een ander groepje tegenspelers die deden of ze van de andere voetbalclub waren. Wij gingen natuurlijk terug roepen en proberen om bij die tegenstanders te komen, maar de ME had de boel goed onder controle en deelde ook (gedoseerde) tikken uit. De boodschap van zo’n lange wapenstok komt wel over,dat doet pijn ! We hebben daarna nog een oefening gedaan waarbij een paar krakers uit huis werden gehaald en wij ook straten hadden gebarricadeerd. Het was heel spannend om met houten blokken naar de ME te gooien, want dat geeft toch best een klap op de helm. De ME kwam uit verschillende straten het grote plein waar wij op stonden ‘leeg vegen’. Ze moesten dus een manier zien te vinden om ons veilig en beheerst van het terrein te verwijderen. Hier moest je hard rennen omdat er ook paarden werden gebruikt en als die in galop op je afkomen, dan weet je wel dat je snel weg moet zijn ! Het was een enorm intensieve, maar hele gave dag! Ik weet wel dat ik in ieder geval weg ben als ergens de ME opgroepen is, als ik bijvoorbeeld per ongeluk in zo’n situatie beland. Het was erg indrukwekkend om mee te maken en ik heb groot respect voor de mannen en vrouwen van de ME die toch maar eens even dit zware werk doen!

Maaike heeft een zogenoemde ‘burgerfunctie’ bij de politie. Zij werkt dus niet in uniform maar om beter inzicht te krijgen in het politiewerk liep ze mee bij een oefening van de ME tegenspel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten