woensdag 10 november 2010

Back to school

Hallo, dat is weer een tijd geleden! Ik heb een tijdje vakantie gehad en daarom heb ik ook geen blog kunnen posten. Nja, ik denk niet dat jullie op mijn vakantieverhalen zitten te wachten. Ik heb nu weer een periode op school. Dat betekent dat ik weer nieuwe vakken heb waar ik iets over ga vertellen. Zo krijgen jullie ook een idee waar de politie eigenlijk verder nog meer mee bezig is.

Momenteel zit ik in kwartiel 9 van de opleiding tot Politiemedewerker. Ik krijg nu onder meer les in ‘Optreden bij drugsdelicten’. Ik vind het een interessant vak. We krijgen veel informatie over de drugswetgeving (officieel: ‘Opiumwet’). We hebben ook een gastdocent gehad die veel vertelde over de soorten drugs en de werkingen ervan. We hebben er ook heel wat gezien natuurlijk (ook tijdens werk). Zo ben ik een keer mee geweest naar de ontmanteling van een hennepkwekerij. Het was bijzonder om te zien hoe een huis totaal was verbouwd. Alles werd uiteraard in beslag genomen en er werd een proces verbaal opgemaakt.

Ik krijg nu ook les in milieu. Ik weet dat de meesten van jullie denken: ‘Milieu heeft toch niks met politiewerk te maken?’. Ik kan je zeggen dat je als agent, afhankelijk van waar je werkt, veel met milieuovertredingen te maken kan krijgen. Daarom is het ook handig dat je er het een en ander van weet. Het vak milieu is breed, en het gaat over meerdere wetgevingen. De bedoelingen is dat je uiteindelijk weet onder welke milieuwetgeving bepaalde overtredingen, of misschien wel misdrijven vallen. Dit is een uitgebreid vak en daarom krijg je er ook twee schoolperiodes les in. Zoals je ziet gaat het politiewerk wel verder dan de meeste mensen denken. De volgende keer post ik over mijn werkperiode. Hou de
kombijdepolitie hyves in de gaten! En wie weet zie ik je wel bij een van de Beroeps Oriƫntatie avonden.

Tot ziens, Kazim!


(Kazim is 21 en volgt momenteel in Apeldoorn de opleiding tot agent bij korps Utrecht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten