woensdag 10 november 2010

Verwachtingen en realiteit

“Zo, ik denk dat ik eindelijk een beetje bekend raak binnen de politie. Voordat ik aan de opleiding begon had ik bepaalde verwachtingen. Ik wist niet wat je allemaal moest kunnen en doen als politieagent. Ik dacht dat ik bij de politie in een strak gestructureerde omgeving kwam. Dat wij vooral het gezag en minder ‘Oom agent ’ moesten zijn.

Toen ik eenmaal binnenkwam wist ik niet wat mij overkwam en deed ik maar waar ik goed in was. Ik stelde een hele hoop (hoge) eisen aan mezelf. Omdat ik vrij goed ben in leren, focuste ik me vooral op de wetten, regels en procedures. Ik merkte al snel dat de parate kennis niet bij iedereen top was omdat niet iedereen mijn vragen goed kon beantwoorden. Ik kreeg feedback van mijn coaches dat ik niet altijd zwart/wit volgens de wetten en regels moest handelen. Elke situatie kan anders opgelost worden. Ik ben zelf het type dat alles volgens de regels en wetten wil doen en daarnaar wil handelen. Ik heb veel moeite om de ‘ongeschreven’ regels aan te voelen. We hebben weliswaar als taak ‘handhaven van de openbare orde en de geldende rechtsregels’ maar ook een heel groot deel ‘hulp verlenen aan hen die dat behoeven’. Er kan niet altijd gehandeld worden naar de geschreven wetten. Ik kan een hele hoop situaties omschrijven waarin dat geldt. Maar eenmaal in een nieuwe situatie gekomen is het moeilijk voor mij om daar een gulden middenweg toe te passen en de juiste beslissingen te nemen. Zo moet ik nog een hoop ontwikkelen hoor!

Zoals ik al zei, had ik een hele hoop verwachtingen en een bepaald beeld. Mijn verwachtingen waren niet de realiteit. Gelukkig is het niet allemaal zo strak maar meer menselijk! De collega's en alle hulp die ze bieden is geweldig. Ik ken geen een organisatie waarin zo erg op je gelet wordt (op een goede manier) en waar iedereen zo erg met je begaan is. Dit geeft mij goede hoop om op een goede manier de eindstreep te halen. De dynamische politieorganisatie is super voor de burger, wat vaak niet gerealiseerd wordt. Het is echt mensenwerk. Je moet over een goede oordeelsvorming beschikken om goed te kunnen handelen. Hier moet ik nog hard aan werken. Verder is de politie een superomgeving als je ervan houdt dat je elke keer in een situatie anders moet optreden. Maar het moet wel bij je passen, anders word je er niet gelukkig van. Tot de volgende blog!”

Jeffrey is 25 jaar en werkt bij korps Limburg-Noord, Basiseenheid Gennep. In november 2009 begon hij aan de opleiding politiemedewerker (niveau 3) en volgt deze op de Politieacademie te Eindhoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten