maandag 20 december 2010

Horecadiensten

Zo, ik ben weer aan de beurt om jullie wat te mogen vertellen over mijn opleiding bij de politie. Inmiddels zit ik in kwartiel 13, dat houdt in dat ik in het laatste jaar van de opleiding zit. Het laatste jaar ga ik één dag in de week naar school en de rest werk ik op het team. Nu dus niet meer drie maanden naar school. We kunnen nu wennen aan het echte fulltime politiewerk.

Inmiddels ben ik geslaagd voor mijn proeve Openbare Orde dus mag ik Horecadiensten draaien. Dat houdt in dat ik op de stapavonden moet werken van 20.00 – 05.00 uur. Dus daar ging ik een paar weken geleden op naar mijn eerste horecadienst. Eens kijken of het zo anders is dan een noodhulpdienst…Al snel kwam de melding dat er bij een motorcross in de feesttent waar 300 man binnenzat, een vechtpartij was. Zo’n 20 tegen 20 man. We moesten vlakbij verzamelen en stonden uiteindelijk met zo’n 20 collega’s bij elkaar. Hondengeleiders, motorrijders en wij…..ik moest wel even slikken. Ik was de enige student... De leidinggevende (OVD=Officier van Dienst) ging uitleggen wat we gingen doen: de feesttent leegruimen! Oké… hoe? Nou we gaan op linie staan eventueel MET wapenstok en ruimen zo de tent leeg. Ik dacht bij mezelf; help ik heb dit pas 1x geoefend op school, ken ik de commando’s nog? Houden mijn collega’s mij wel in de gaten….? Maar ik dacht ook; kom maar op!! Als het moet mep ik ze de tent uit! Maar ik was toch wel zenuwachtig. We moesten wachten totdat we bericht kregen van de beveiliging binnen. Dus ik stond mezelf zo’n 15 minuten op te winden… toen kwam het uiteindelijke plan; we mochten weer weggaan…de vechtpartij was al over en we konden terug naar ons gebied. Pfff… oké, jammer aan de ene kant want dan was ik weer een ervaring rijker geweest en aan de andere kant gelukkig, kan ik nog even oefenen op school.

Naderhand kwam de OVD naar me toe en zei; Manon, had je niet zo druk gemaakt als we naar binnen hadden gemoeten, je kunt dit anders laat ik je niet komen! Super zeg om dit te horen, fijn! Mijn zelfvertrouwen groeide weer…. Toch wel leuk hoor die afwisselende diensten!

Manon is student bij korps Midden- en West-Brabant en zit in het laatste jaar van de opleiding voor niveau 4 (hoofdagent).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten