dinsdag 4 oktober 2011

Alles over kwartiel 5

Beste collega’s, toekomstige politieagenten en geïnteresseerden,

Aangezien dit mijn eerste blog is, zal ik me even voorstellen. Ik ben Anouar, 24 jaar en zit in kwartiel 5 van de opleiding tot Politiemedewerker (niveau 3). Deze opleiding duurt 3 jaar en is verdeeld in 12 kwartielen (Een kwartiel is een periode van 3 maanden).
Hiervan heb ik nu twee praktijkkwartielen van in totaal 6 maanden achter de rug. De schoolkwartielen volg ik op de Politieacademie in Apeldoorn. Laat ik beginnen met een informatieve uitleg over het kwartiel 5.

In kwartiel 5 worden we voorbereid op de Noodhulp (de 112-meldingen), aangezien we in kwartiel 6 als derde man noodhulpdiensten mee gaan draaien. Om jullie een beeld te geven welke vakken wij krijgen, wil ik daarom wat uitleg geven over een aantal vakken. We krijgen les in: Verkeersongevallen; waar moet ik allemaal op letten als ik naar een verkeersongeval rijd? Hoe plaats ik mijn dienstauto? Hoe creëer ik een veilige werkruimte? Hoe moet ik het ongeval schriftelijk afhandelen? Hoe benader ik het slachtoffer? En nog veel meer… Bij het vak Eerste hulp wordt ons geleerd hoe we bijvoorbeeld een slachtoffer moeten stabiliseren, hoe verwijder ik het veiligst een helm? Wat is van belang om door te geven aan de meldkamer? In stresssituaties is het belangrijk om goed contact te houden met de meldkamer, zodat andere hulpdiensten ingeschakeld kunnen worden. Daarnaast leren we wat te doen bij: schotwonden, botbreuken, buiktrauma’s en bijvoorbeeld hoofdletsel.

Het volgende vak waar ik het over wil hebben is Zwemmen. Je moet hierbij niet denken aan recreatiezwemmen, maar aan reddend zwemmen! Denk hierbij aan: Hoe vervoer ik een drenkeling? Hoe werp ik op de juiste wijze een klos? Hoe duik ik een drenkeling veilig op? Wat als iemand mij in paniek vasthoudt en onder water drukt? Dit gaat allemaal in een overall en sportschoenen, dus het zwemt iets zwaarder.

Een ander vak in dit kwartiel is Slechtnieuws, op welke manier breng ik slechtnieuws naar personen, als iemand overleden is? Waar moet ik rekening mee houden? Hoe ga ik om met de emoties 8-o . Als politieagent is het namelijk onze taak, om het slechte nieuws (denk aan overlijden, of als iemand een ongeval heeft gehad) persoonlijk te vertellen aan bijvoorbeeld familieleden of partners.
Dit was pas een fractie van de vakken die wij krijgen.

In mijn volgende blog wil ik meer ingaan op mijn persoonlijke praktijk / schoolervaringen.

Tot de volgende blog!

Anouar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten