woensdag 12 oktober 2011

Mijn eerste blog

“Hoi! Mijn naam is Niels en ik ben op dit moment zo'n 6 weken werkzaam voor Politie Flevoland. En ik moet zeggen, het is enorm leuk! Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel geleerd, van wanneer je iemand mag aanhouden, tot hoe je een bekeuring schrijft.

Laatst had ik een casusdag. Tijdens die casusdag speelden zich verschillende scenario’s af. Zo moest ik een auto aan de kant zetten omdat de bestuurster geen gordel om had… moest ik achter een meisje aan omdat ze een telefoon gestolen had en was er een ruzie geweest in een gymzaal waarbij een mevrouw een mes in haar borst had gekregen.

Die laatste melding was erg spannend! Eerst moesten we een stukje rondlopen om te kijken of er iets gebeurde in de omgeving. Ineens kregen we via onze portofoon de melding dat er dus een vechtpartij was geweest en dat er 2 gewonden waren. We renden snel naar de sportzaal en eenmaal aangekomen bleek de sportzaal al te zijn ontruimd. Het enige was, dat de dader nog wel steeds in het gebouw aanwezig kon zijn. Dus moesten we erg voorzichtig, maar ook snel te werk gaan.

Toen we de gymzaal binnen liepen zagen we al snel een mevrouw met een mes in haar borst. Gelukkig was dit natuurlijk niet echt, maar het zag er wel zo uit dat het echt leek! Omdat de dader nog in het gebouw zou kunnen zijn hebben we snel versterking gevraagd en zijn we bezig gegaan met het verzorgen van de mevrouw. Mijn 3 collega's bekommerden zich om de slachtoffers terwijl ik de veiligheid in de gaten hield. Toen ik op een gegeven moment de melding kreeg dat het ambulancepersoneel voor de sporthal stond en ze niet naar binnen durfden ben ik deze, samen met een collega, gaan ophalen zodat zij ook veilig hun werk kunnen doen. Nadat de slachtoffers waren verzorgd en met de ambulance meegestuurd waren, hebben we nog snel wat rondgekeken en toen was het al het einde van de casus.

Gelukkig leer je goed hoe je met dit soort situaties moet omgaan. Wat erg belangrijk is, is dat jij en je collega's veilig zijn. Je moet dus altijd om je eigen veiligheid denken. We deden nog lang niet alles goed, maar van fouten maken leer je zeggen de leraren altijd.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten