maandag 23 januari 2012

Onvoorspelbare dag

“Enige tijd geleden heb ik meegewerkt aan de Police Experience Day op de Politieacademie in Eindhoven. Een uitgelezen mogelijkheid voor jongeren om kennis te maken met het echte werk van de politie. Niet alleen door er naar te kijken maar door zelf te doen. Zelf oefenen met het omdoen van handboeien bij een verdachte en zelf bedenken wat ze zouden doen bij bijvoorbeeld een verkeersongeval. Het was een leuke dag met veel vragen van enthousiaste jongeren. Na deze dag werd mij gevraagd of ik misschien een blog wilde schrijven om een duidelijk en goed beeld te geven aan toekomstige studenten.

Laat ik me tijdens mijn eerste blog maar eens kort voorstellen. Ik ben Ilona, 28 jaar oud en werk voor het korps Brabant Zuid-Oost. Ik doe de opleiding tot agent en zit op dit moment in kwartiel 10. Ik ben sinds deze periode vast geplaatst op de afdeling Helmond. Een grote en drukke afdeling met een toch wel stads werkgebied met de daarbij behorende problematiek.

Op 29 december rond 17.45 uur loop ik samen met een collega de frietzaak uit met in mijn handen eten voor meerdere collega's. We zijn die dag om 13.30 uur begonnen als ondersteuning van de noodhulpauto's. Als we naar buiten lopen zien we de brandweer voorbij komen met zwaailicht en sirene. Eerst dachten we nog dat deze naar een groot ongeluk op de snelweg gingen, waar net andere collega's naartoe gestuurd waren. Maar na het zien van de rookpluim ineens midden in de stad, wisten we dat we de friet wel konden vergeten. Snel deden we navraag bij de meldkamer die ons net wilde aansturen zo bleek. Brand bij het theater het Speelhuis was de melding. Snel hebben we ons er naartoe begeven, de straat afgezet en kijkers op veilige afstand gehouden.
Eindresultaat koude friet op de achterbank, om 22.30 uur pas een broodje kunnen eten en om 02.30 uur pas naar huis terwijl je al vroeg bent begonnen. Maar geen gewonden, de brandweer heeft zijn werk kunnen doen en een aantal omliggende woningen zijn gered. Je kunt als politieagent bij zulke meldingen alleen maar ondersteuning bieden aan de brandweer maar deze samenwerking is regelmatig van levensbelang.
Al met al goed gewerkt konden we zeggen, want dit hoort er ook bij. Je weet nooit wat je dienst die dag zal brengen wat het werk zo leuk maakt en steeds weer een uitdaging biedt.”

1 opmerking:

  1. Heeft u ook niet meegedaan het het televisieprogramma: 'gezocht politie'?

    Anders lijkt u daar wel veel op, en is het toch nog goedgekomen.

    M.V.G
    Jeroen J-R

    BeantwoordenVerwijderen