maandag 30 januari 2012

Spannend maar ook veilig werk

“Hoi allemaal!

Het heeft helaas een tijdje geduurd voordat ik weer wat kon schrijven. Het afgelopen korpskwartiel was enorm gaaf. Ik heb veel (spannende) dingen gedaan en ook al heel veel geleerd. Vandaag was de laatste dag dus ga ik nu weer naar school.

Het korpskwartiel begon vrij rustig en op een leuke manier. We maakten kennis met de verschillende afdelingen en verschillende bureaus binnen mijn korps. Daarnaast mochten we een ochtend kijken bij de meldkamer en gingen we een dagje kijken bij de brandweer. Erg leuk allemaal maar ik wilde ook erg graag de straat op.

Na 2 weken gingen we dan eindelijk de straat op. Best een raar idee om in uniform op straat te lopen. Gelukkig was er op het begin wel altijd een coach bij. Hoe verder je in het kwartiel komt, hoe meer je mag. Op een gegeven moment gingen we stoptekens oefenen en deden we een verkeerscontrole. Verder liepen we vooral veel surveillance in het centrum van de stad waar ik werk.

Natuurlijk gebeurt er redelijk wat in zo’n centrum. Het leuke aan dit werk is dat het zo onvoorspelbaar is wat er op zo’n dag kan gebeuren. Zo stond ik samen met een collega ergens op de hoek van de straat uit te kijken naar automobilisten die geen gordel om hadden. Toen we daar net 5 minuten stonden kwam er ineens een man, al schreeuwend op ons af rennen. Hij maakte een verwarde indruk en was, nadat hij was gevallen, erg wild in het rond aan het schoppen. We hebben uiteindelijk met drie agenten bovenop hem gelegen om hem onder controle te krijgen. Er waren toen ook al vrij snel 5 politieauto’s met toeters en bellen ter plaatse! Het geeft een ontzettend veilig gevoel dat je weet, dat als er wat aan de hand is, collega’s ook zo ter plaatse zijn. Dat maakt dat het werk leuk is, spannend is, maar ook veilig!

Binnenkort weer meer verhalen, want er is nog veel meer gebeurd tijdens het stagekwartiel. We gaan komend kwartiel nu eerst weer nieuwe dingen leren, waaronder het schieten met de Walter P5! Ben benieuwd.

Groetjes,
Niels”

Niels werkt bij de politie Flevoland. Hij heeft net zijn eerste korpskwartiel erop zitten en gaat weer terug naar de Politieacademie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten