vrijdag 6 januari 2012

Rustig ochtendje noodhulp

“Als collega van de afdeling arbeidsmarktcommunicatie ging ik een ochtendje mee met twee agenten op de noodhulp. Zo kon ik een goed beeld krijgen van het politiewerk en dan dus ook beter voorlichting hierover geven.

Dus op een donderdagochtend reed ik naar Gemert om daar achterin een politieauto te stappen met agenten Glenn en Rens. Glenn is in opleiding voor politiekundige bachelor, Rens is een ervaren hoofdagent.

Van te voren dacht ik al ‘daar in Brabant gebeurt natuurlijk helemaal niks op donderdagochtend…’. Dat bleek ook zo te zijn. Zelfs de meldkamer zei al dat ‘dit wel een héél rustig ochtendje was’.

Maar denk maar niet dat de agenten zich vervelen in de auto hoor. Als er geen meldingen zijn, zijn ze continue bezig met kentekens checken op APK en verzekering. Aandachtspunten in de buurt controleren (bijvoorbeeld hangjongerenplekken of personen die verdacht worden van criminele activiteiten). En zo werd het, ondanks dat er geen 112-meldingen waren, toch een druk ochtendje. Regelmatig begon het systeem te piepen als er weer een auto met verlopen APK of verzekering opdook. Snel werd dan het stuur omgegooid om de betreffende auto achterna te gaan.

Wat me vooral opviel, was dat Glenn en Rens álles zien wat er om hen heen gebeurt. Gevaarlijke situaties op de weg, remlichten die kapot zijn, auto’s die er ‘verdacht’ uitzien, aanhangwagens die verkeerd beladen zijn, trekhaken die het zich op de kentekenplaat blokkeren, alles. Ik vond het maar knap.

Na een broodje te hebben gegeten tussen de middag was het tijd voor een drukker middagje mét 112-meldingen. Maar daar vertel ik volgende keer over!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten