donderdag 2 februari 2012

Straks loop ik ook in uniform

"Jullie hebben de leukste hobby gekozen die je maar kunt bedenken." Dat wordt ons op het hart gedrukt door vrijwilliger Richard, een week voor de start van de opleiding tot politievrijwilliger. Naast een hobby is het vooral ook een vak. En ik ga dat vak leren!

Vrijwilliger
Het klinkt wel erg leuk: een nieuwe hobby. En Richard heeft ook gelijk. De acht mensen die dit jaar alles op alles gaan zetten om beëdigd te worden als vrijwillig politieambtenaar doen dit omdat ze het leuk vinden. Leuk om naast de fulltime baan of zelfs de studie een nieuwe uitdaging aan te gaan, zich in te zetten voor de maatschappij en te werken aan zichzelf. En ook om in de praktijk mee te maken waarover we allemaal dagelijks lezen in de krant.

Extra handen
Tijdens mijn studie Criminilogie heb ik veel geleerd over criminaliteit, maar dat is de theorie. Als vrijwilliger bij de politie ga ik ook de praktijk meemaken. Ik ga mensen aanhouden, maar ook de weg wijzen, handboeien gebruiken, eerste hulp verlenen, toezicht houden, het verkeer regelen. Deze spannende en minder spannende dingen zijn voor mij de perfecte aanvulling. Het kan voor mij in de toekomst bovendien een voordeel zijn als ik weet hoe het er bij de politie aan toe gaat. Wie weet wordt het nog ooit mijn echte werkgever, want er zijn zoveel mooie banen binnen de organisatie. Daar komt bij dat de politie wel een paar extra handen kan gebruiken.

De komende tijd kan iedereen hier lezen hoe het mij - en ook de rest van de groep - vergaat tijdens en na de opleiding.

Wennen
We hebben als politievrijwilligers in de dop al ontzettend veel informatie gekregen. Wat gaan we leren, wat mogen we straks allemaal, wat wordt onze wijk? Ik weet inmiddels dat ik naar het bureau op de Walenburgerweg ga, waar ik al een beetje wegwijs ben gemaakt.

Voor het eerst in uniform
Voor deze blog ben ik op de foto gezet, compleet in uniform. Het was de eerste keer en ik ben benieuwd wanneer het gaat wennen. Want verschillende mensen bij de politie vertelden me al dat het niet niks is om in dat opvallende wit en blauw over straat te lopen. Het is een vak apart. Een vak dat gelukkig ook ik ga leren.”

Sanne is 25 jaar en volgt de opleiding tot politievrijwilliger bij de regio Rotterdam-Rijnmond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten