maandag 6 februari 2012

Sporttest

“Solliciteren bij de politie kan best lang duren. Gesprekken, rollenspel, intelligentietest. Elke keer is het weer spannend of je een onderdeel gehaald hebt. Soms heb je het idee dat je bij ‘the Voice’ zit. Zingen kan ik niet maar rennen des te beter.

Voorheen was ik nooit zo sportief maar als je boeven wilt vangen moet je af en toe een sprint trekken. Dus als voorbereiding op de sporttest ging ik elke dag hardlopen. Ipodje op en gaan. Na een tijdje begon ik het echt leuk te vinden en ging ik steeds verder (en harder). Tip voor je test: train op interval, dat wil zeggen, wissel wandelen en sprinten af.

Een week voor de sporttest kreeg ik verschrikkelijke griep, hoge koorts en alles wat daarbij hoort. Nou lekker is dat, al die maanden getraind voor nop. Ik ging wel naar de Politieacademie in Amsterdam want ik wilde nu eenmaal per se agent worden. Natuurlijk was ik zo stoer niks te vertellen over mijn griep en een beetje bleek en zweterig begon ik.

Als een malle rennen, over de kast, over de banken, snel linksom, kar beetpakken, oefenballen verplaatsen. Na de langste 3.19 minuten van mijn leven was ik over de finish. Een seconde later en ik kon uitkijken naar een andere baan. Als advies kreeg ik: ”Kijk of je wat aan je conditie kan werken want je hebt het net aan gehaald!” Nou ja, de buit was binnen en ik kon op naar de volgende ronde.

Deze sporttest doe je elk half jaar dus ik heb gelukkig al een paar keer laten zien dat mijn training niet voor niets was. Goed voorbereid naar je test? Kijk op www.kombijdepolitie.nl

Jan Martijn is inmiddels aangenomen als agent bij korps Noord Holland-Noord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten