donderdag 2 februari 2012

Niet zonder slag of stoot

“Met de knokkels nog rood van de vorige keer gaan we verder waar we gebleven waren met de aanhouding- en zelfverdedigingtechnieken. Het is weer bikkelen in de gymzaal, maar aan het eind van de dag weten we hoe we pepperspray moeten gebruiken, hebben we verschillende manieren geleerd om een verdachte aan te houden en kennen we nog meer stoten en trappen. Best stoer eigenlijk!

We beginnen de dag met wat theorie. De docent laat het ons nog eens opdreunen. Wanneer mag je pepperspray gebruiken? Wat is de definitie van geweld? Onder welke voorwaarden mag je een veiligheidsfouillering uitvoeren?

Boeien
Vorige week hebben we vooral leren stoten en trappen. Dat zit er bij iedereen nu redelijk in. Met al die handelingen en ook de woorden die bij het boeien horen, gaat het echter nog niet altijd even soepel en snel. Je moet ook op zoveel dingen letten! Het lastigste is nog om de boeien zonder al te veel geklungel weer los te krijgen. Maar dat gaat vast allemaal wennen.

Klemmen
Helemaal nieuw waren de verschillende manieren om iemand aan te houden die niet meewerkt. Door de arm in een klem te zetten kan ook met weinig kracht iemand naar de grond gewerkt worden. Gelukkig maar, want met mijn 1.60m moet ik het niet van mijn spierbundels hebben.

Waterstraal
We oefenden het gebruik van de pepperspray met water, anders zou iedereen de hele dag op zijn knieën zitten van de pijn. Ook hierbij komen weer best wat dingen kijken; goed richten is daarvan de belangrijkste. Niet altijd raakt de waterstraal het gezicht. Ik kan me voorstellen dat dat in een echte situatie op straat nog veel moeilijker is. Dan staat de belager niet stil en heb je te maken met stress en adrenaline.

Als ik het zo allemaal opsom is het niet niks wat een politieman of -vrouw allemaal voor zijn kiezen krijgt op straat. Op elk moment kan je in een situatie komen waarin je dit geweld echt moet toepassen. En dan gaat het niet zo gecontroleerd als in de gymzaal. Toch heeft de hele groep er volgens mij vertrouwen in dat ook wij straks zulke situaties de baas kunnen.”

Sanne werkt als vrijwilliger bij de politie Rotterdam-Rijnmond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten