woensdag 19 januari 2011

Oud & Nieuw-dienst

Allereerst natuurlijk aan iedereen die dit leest nog een heel gelukkig 2011 gewenst! Ik hoop dat iedereen veilig door de oudejaarsnacht gekomen is. Zelf heb ik oud & nieuw mogen vieren in het bijzijn van vele collega’s. Ja, ik mocht aan het werk! Mijn eerste oud & nieuw op het bureau.

Vooraf hoorde ik natuurlijk al de wildste verhalen over voorgaande jaren. Massale vechtpartijen, mishandelde collega’s en veel vuurwerk dat in de richting van collega’s gegooid wordt. Ik ben absoluut geen fan van hard knallend vuurwerk , en al helemaal niet als het in mijn richting gegooid wordt. Daar zag ik dus ook best wel tegenop. 31 december heb ik eerst thuis rustig aan gedaan. Rond 21.00 uur kwam ik aan op het bureau. Mijn dienst begon pas om 22.00 uur, maar ik wilde van tevoren nog even rustig het draaiboek doorlezen. Al gauw waren ook alle andere collega’s van de nachtdienst op het bureau. We waren in ons werkgebied met zestien collega’s. Het werkgebied was verdeeld in vier kleinere gebieden, waar je met twee surveillancewagens per gebied in bleef surveilleren.

Elke collega reed in zijn eigen kleine gebied de meldingen. Nou ja, meldingen... Ik had veel verwacht, maar had nooit kunnen bedenken dat er op een paar brandjes na, NIKS gebeurd is in ons hele werkgebied! Natuurlijk is dat alleen maar beter, maar stiekem hoop je dat je met z’n allen nog wel even een leuke melding krijgt. Eigenlijk was het in de hele stad rustig tijdens de jaarwisseling. In onze buur-werkgebieden waren een paar ongeregeldheden, maar ook daar liep het niet uit de hand.

Om 00.00 uur is het de traditie dat alle collega’s op de Vismarkt bij elkaar komen. Dus, daar gingen we. Toen we de Vismarkt op reden zag het geel van de politie (de meeste droegen hun gele jas). Ook de brandweer en ambulancedienst had zich er verzameld. Ik denk dat er wel 200 man aan hulpverleningsdiensten stond te kijken naar het vele vuurwerk. En maar handjes schudden! Dat was wel erg bijzonder om te zien. Al met al een rustige, maar ontzettend gezellige dienst gehad!

Anouk werkt bij politiekorps Groningen en volgt de opleiding tot hoofdagent op de Politieacademie in Drachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten