woensdag 19 januari 2011

Werken op Oudejaarsdag

Ik herinner mij nog een tijd dat ik op feestdagen vrij had van werk. Toen ik bij de politie kwam te werken, wist ik al dat dat niet meer zo vanzelfsprekend zou zijn. Nou, zo ook op oudejaarsdag 2010. Aan de ene kant vond ik het wel jammer, misschien zelfs iets meer dan jammer maar aan de andere kant had ik wel een leuke daginvulling in zicht. Vuurwerkcontrole! Het was erg glad en koud op oudejaarsdag, maar daar kleden we ons dan ook naar.

In de ochtend werd ons verteld wat de bedoeling was. Wij zouden gaan controleren op illegaal vuurwerk en vernielingen. Het was de bedoeling dat ik en mijn maatje te voet zouden gaan. Toen mijn maatje te voet naar buiten was, was de pret snel over. Het was enorm glad en we konden dus te voet niet ver komen zonder valpartijen. Nou toen was er afgesproken dat we dan met de politieauto mochten surveilleren. Maar! We moesten eerst zout halen bij de gemeente, want die was op.

Toen we eindelijk reden, zagen en hoorden we al de eerste knallen. BAM BAM, op het plein voor het politiebureau, ook een goede morgen.... We keken op onze klok; 10:00 uur. Vanaf 10:00 mag natuurlijk vuurwerk afgestoken worden. Maar de klappen waren wel erg hard, dat moest wel illegaal zijn. We twijfelden of we er wat mee moesten. Een omstander wees een richting uit waar de auto met de raddraaiers naartoe was gereden. Zou het de moeite waard zijn om in deze gladheid erachteraan te gaan voor die twee "goede morgen-knallen"? Nee dus, dat was het niet waard. Wij zijn toen maar naar de gemeentewerf gegaan om zout te halen. Met schep en emmer hebben wij onze portie gehaald en brachten dit naar ons bureau. (Zo doe je dus van alles en nog wat) Nu begon onze dienst pas echt. We reden door ons gebied heen en controleerden de jeugd die al vroeg bezig was met het afsteken van vuurwerk. We stonden soms versteld hoeveel vuurwerk de jeugd bij zich had, maar waren blij met het feit dat ze allemaal een aansteeklont en legaal vuurwerk hadden. We wensten iedereen prettige jaarwisseling en kregen dit dan ook teruggewenst.

Rond de middag zei onze leidinggevende dat het wel genoeg was geweest en dat we naar huis mochten. Resultaat: Wij zijn opvallend aanwezig geweest in het gebied wat vooral preventief bedoeld is. Als ik terugkijk op deze dag, had ik echt een feestdaggevoel. Dit was vooral vanwege de vriendelijke wensen van mensen die je niet kent maar ook door de saamhorigheidsgevoel met je collega's, stiekem toch de tweede familie die je hebt.

Jeffrey is 25 jaar en werkt bij korps Limburg-Noord, Basiseenheid Gennep. In november 2009 begon hij aan de opleiding politiemedewerker (niveau 3) en volgt deze op de Politieacademie te Eindhoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten