maandag 24 januari 2011

Verkeersongevallen

“Zoals verteld in mijn vorige blog, zijn we nu bezig met het onderdeel: ‘optreden bij een verkeersongeval’. Er zijn drie examens waarbij je moet laten zien dat je kunt optreden bij een verkeersongeval. Eén daarvan is het verrichten van eerste hulp

Nu zie ik mensen denken, wat moet ik doen? Je aanwezigheid is het meest belangrijke bij een verkeersongeval. Hiermee bedoel ik: zorg dat je er bent voor een slachtoffer. Een slachtoffer dat wellicht hevig bloedend op straat ligt, kan ook voor politieagenten een zeer ingrijpende gebeurtenis zijn. Voor deze incidenten is het dan ook belangrijk dat je professioneel en toch menselijk blijft op straat. In mijn korps hebben wij het ZIG-team. Dit staat voor Zelfhulpteam Ingrijpende Gebeurtenissen. Dit team biedt je emotionele ondersteuning voor het verwerken van deze gebeurtenissen. Maar het beste gevoel krijg je natuurlijk als een slachtoffer het overleeft.

In het komende kwartiel is het de bedoeling dat wij ook kunnen aantonen hoe wij juridisch optreden bij een verkeersongeval. Met welke wettechnische achtergronden heb ik te maken en wat zijn de consequenties voor het slachtoffer of verdachte? In de praktijk blijkt dat verdachten die een verkeersongeval hebben veroorzaakt, ook het slachtoffer kunnen zijn. Mijn advies voor toekomstige agenten is dan ook: blijf menselijk, biedt emotionele ondersteuning ondanks het feit dat hij/zij een verkeersongeval heeft veroorzaakt. Dit kan erg moeilijk zijn, maar is toch een belangrijk deel van het politiewerk Ik denk dat zeker de eerste verkeersongevallen waarbij je bij komt, ingrijpend kunnen zijn. Ik denk dat heftige verkeersongevallen nooit zullen wennen. Maar ondanks dat ze ingrijpend zijn, denk ik wel dat er voldoende kennis en kunde is bijgebracht op de opleiding In de komende periode ben ik weer bezig in de praktijk, ik zal dan ook iets vertellen over de zaken die ik dan meemaak.”

Christian volgt de opleiding Allround politiemedewerker tot hoofdagent. Hij zit in het tweede jaar van de opleiding en werkt bij de politie Amsterdam-Amstelland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten