woensdag 3 juli 2013

Aanhouding in burger

“Op ons eigen verzoek kleedden mijn collega-student en ik ons om naar burgerkleding, om voor het eerst in burger een surveillance uit te voeren in een winkelcentrum dichtbij het bureau. Dit winkelcentrum wordt al langere tijd geteisterd door winkeldiefstallen en zakkenrollers.

Dat ik in burger rondliep betekende niet dat we niet alles bij ons hadden, na even wat passen en meten paste mijn pepperspray, handboeien en portofoon onder mijn jas en met ipod-achtige oortjes kon ik toch meeluisteren met de portofoon.

Na veel te hebben rondgedwaald, afzonderlijk van elkaar en met ondersteuning van een koppel collega’s in uniform hebben wij een hele berg mensen een ‘staartje’ gegeven. Ik zag van alles voorbij komen, en mensen die je in uniform uitgebreid nakijken bleven nu bij hun eigen werk of boodschappenronde.

Na ruim twee uur te hebben rondgelopen kwamen mijn collega en ik bij een van de uitgangen van het winkelcentrum. Het was ondertussen 5 uur en de dienst zat er op. Helaas voor de persoon die er aan kwam fietsen, waren wij nog wel altijd alert. Ik zag dat deze fiets niet voorzien was van een origineel slot, wat mij voldoende aanleiding gaf om (toen de persoon de winkel in liep) de fiets eens te onderzoeken en het framenummer na te vragen bij de meldkamer. De meldkamer wist mij heel snel te melden dat de fiets al ruim een half jaar als gestolen geregistreerd stond.

Ondanks de vermoeidheid kwam de adrenaline snel op. Een politieauto met medestudenten laten komen vanaf het bureau en nog circa 20 minuten gewacht op de persoon. Toen deze persoon zijn hangslot weer van zijn fiets haalde heeft mijn collega hem aangehouden en konden we aan het einde van onze dienst alsnog met een aanhouding voor het delict heling naar het politiebureau.
Na de voorgeleiding van de verdachte, het tikwerk in de politiesystemen en het terugreizen naar ons eigen bureau konden wij terugkijken op een geslaagde actie!”

Robin (21) volgt de opleiding tot politievrijwilliger. Hij is werkzaam bij Eenheid Noord Holland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten