donderdag 18 juli 2013

Het krioelt hier van de mieren……


“Ik zal beginnen mezelf even voor te stellen. Ik ben Andy, 50 jaar, werkzaam in de Eenheid Zeeland – West Brabant te Breda. Ik volg de (oude) opleiding tot vrijwillig ambtenaar van politie (VAP). Op dit moment zit ik alweer 2,5 jaar in opleiding en moet dus nog 0,5 jaar tot ik klaar ben met de opleiding. Ik zit nog in één van de laatste klassen die de volledige opleiding volgen en wij zitten met 7 man in de klas. Enige tijd geleden is mij gevraagd om te gaan bloggen. Ik hoefde hier niet lang over na te denken en heb dit dan ook direct toegezegd te gaan doen. Het lijkt mij leuk om mijn ervaringen te delen zodat eventuele toekomstige vrijwilligers dit kunnen lezen en wellicht nog enthousiaster worden om ook de opleiding tot vrijwilliger te gaan volgen.

De komende tijd kan iedereen hier lezen hoe het mij vergaat zowel tijdens de opleiding als in de prakrijk.

Ik moet nog 3 examens doen; Optreden bij Misdrijven, Assisteren bij Ongevallen en Milieu. Ik hoop begin 2014 mijn diploma in ontvangst te mogen gaan nemen.

Afgelopen 6 weken heb ik Optreden bij Misdrijven op de Politieacademie te Eindhoven afgerond en het examen staat al gepland op 13 september. Tijdens deze lessen heb ik wederom veel geleerd over hoe te handelen als je tijdens een dienst uitkomt bij een plaats delict (PD). Hoe benader en beheer je een plaats delict. Wat kan je aantreffen bij de plaats delict? Welke collega´s en instanties moet je inschakelen? Zaken die van wezenlijk belang zijn als je als eerste bij een plaats delict aankomt. Na een aantal theoretisch lessen gingen we een plaats delict simuleren. Altijd goed om iets te oefenen want dan kan je van elkaar leren. Ik mocht ook een keer slachtoffer spelen. In de bosjes op het parkeerterrein van de academie. Daar lag ik dan, in uniform recht naast een fietspad. “Hé, agent lig je lekker? Heb je niks anders te doen?” kreeg ik te horen van voorbijgangers. Mijn medestudenten waren inmiddels druk bezig het plaats delict af te zetten en sporen veilig te stellen. En ik dacht: ‘Schiet nu maar op want het krioelt hier van de mieren……!’

De politie is een vak apart maar een vak wat ik nu ook aan het leren ben!!
Tot de volgende blog.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten