woensdag 24 juli 2013

We zijn er vooral ook om te helpen...



Mourad (30) werkt bij Eenheid Amsterdam.

“Na 12 jaar ben ik nog steeds blij dat ik gesolliciteerd heb, ik haal namelijk erg veel voldoening uit mijn werk. Ik ben begonnen als agent in de Bijlmer, na twee jaar hard werken ben ik opgeklommen naar hoofdagent. Inmiddels ben ik inspecteur en houd ik me vooral bezig met horeca en drugs.Het werk dat ik doe is vaak leuk, maar soms zijn er ook moeilijke en pijnlijke momenten.

Een paar jaar geleden toen ik aan het werk was in de noodhulp kregen we een melding van een brand in een flatgebouw. Met spoed reden we er naartoe. We waren als eerste ter plaatse en hebben zoveel mogelijk mensen uit het gebouw geëvacueerd. Het was te heet om bij de brandende woning te komen, zelfs de pakken van de brandweer konden niet tegen de hitte en smolten. De brandweer heeft de brand uiteindelijk kunnen blussen. Een man en vrouw uit de flat zijn gered, hun kindje helaas niet. Dat zijn moeilijke dingen en die je niet gauw vergeet. Op den duur het slijt wel, maar dat duurt wel even. Achteraf hebben we nog wel gesprekken gehad met collega’s en slachtofferhulp. Er over praten helpt.

Iets wat me veel voldoening heeft gegeven is dat ik een 22-jarige jongen het rechte pad op heb kunnen helpen. We waren op zoek naar deze jongen in verband met een drugszaak. Maar elke keer als we hem wilden oppakken, vluchtte hij. Een keer is hij zelfs van een tweehoog balkon af gesprongen. Met veel moeite en geduld konden we hem uiteindelijk toch aanhouden. Nadat hij was opgepakt hebben we gepraat. Ik vroeg hem of het de moeite waard was om steeds te vluchten, er had hem wat kunnen overkomen toen hij van dat balkon sprong. We hebben gezorgd dat hij hulp kreeg waardoor hij op het rechte pad is gebleven. Hij komt nog steeds wel eens langs. Dan praten we en geef ik hem adviezen als het nodig is. Hij kreeg een tweede kans en nu gaat het goed met hem. We zijn er ook niet om alleen boetes te schrijven, we zijn er vooral ook om te helpen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten