woensdag 10 juli 2013

Twee wijkagenten in Amsterdam vertellen over de ramadan

“In de Amsterdamse buurt Slotervaart wonen veel moslims. Wij zetten meer op verbroedering in dan op overlast.” Ab is plaatsvervangend wijkteamchef van politiebureau AA-plein in Slotervaart. “Er zijn wel meer jongeren ’s avonds op straat. Daarom hebben we een extra dienst ingelast van vijf uur ’s avonds tot twee uur ‘s nachts.”

Volgens de islam is de ramadan een maand van tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning, waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig zijn. Dat merkt Ab ook aan de sfeer op straat. “Daarom zoeken wij in deze periode juist de verbroedering. Jongeren zijn tijdens de ramadan opener en meer benaderbaar. Ook de harde jochies die zich normaal in hun capuchon verstoppen. Dit leidt vaak tot leuke gesprekken. En aan de contacten hebben we de rest van het jaar ook nog veel.”

De ramadan vindt Ab dan ook een van de leukste maanden uit het jaar. “Ik ben plaatsvervangend chef, maar ga zelf een aantal diensten draaien. En vrijdag bezoeken we de moskee. Als je wilt, hoef je geen dag thuis te eten, je bent overal welkom. Wel pas vanaf 22:00 uur. Maar voor verbroedering en een lekkere maaltijd moet je iets over hebben.”

“Voor mij is het een maand van bezinning”, zegt Youssef, wijkagent bij politiebureau AA-plein. “Ik bezoek de moskee vaker, ben meer met de mensen om mij heen bezig en ik denk meer na over wat leven voor mij betekent. Het vasten zie ik als volharding. Ik draai het liefste dagdiensten, want zo voel ik de honger het beste. Als ik uitslaap na een nachtdienst, mag ik immers een paar uur later weer gewoon eten. Hoe sterker mijn hongergevoel, hoe meer ik bezig ben met wat de ramadan is en voor mij inhoudt. Last van concentratieproblemen heb ik niet. Vroeger toen ik nog voetbalde, zeiden mijn teamgenoten dat ik vaker moest vasten, ik voetbalde veel beter!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten